Forbrugere mangler mærkning på spiritus

Modsat andre føde- og drikkevarer skal der på øl, vin og spiritus ikke stå noget om næringsværdi og kalorieindhold. Det skal laves om, mener man i Forbrugerrådet.
Foto: Jens Panduro/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Panduro/Ritzau Scanpix

Forbrugerne kender dem fra kartoner, bægre og æsker på deres fødevarer. Den lovpligtige mærkning, som udover indholdet i maden eller drikken, også siger noget om, hvorvidt det er sunde eller usunde produkter, der køres ind til aftensmaden.

Modsat de almindelige føde- og drikkevarer, skal der på øl, vin og spiritus ikke stå noget om næringsværdi og kalorieindhold, og det mener man i Forbrugerrådet er forkert.

"Selvfølgelig skal alt alkohol følge samme mærkningsregler som andre føde- og drikkevarer. Forbrugerne ved godt, at der er kalorier i, men ofte ikke hvor mange. Og det bør være deres ret at kunne få det at vide, og det vil måske også mindske både forbrug og fedme," siger Camilla Udsen, fødevareansvarlig i Forbrugerrådet til avisen metroxpress.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

I EU forhandler man for øjeblikket om, hvorvidt alkoholproducenterne i fremtiden skal have samme oplysningspligt som andre fødevareproducenter.

Til avisen siger Christel Schaldemose (S), der er medlem af Europaparlamentets udvalg for det Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse, at alkoholproducenterne har en stærk lobbyorganisation, som mener, at det vil være for dyrt for industrien at leve op til samme mærkningskrav.

Svensk lokal-mærkning øger salget

Industrien vil forbedre image med nye regler

Ny holdbarhedsmærkning for fødevarer

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter