Svensk lokal-mærkning øger salget

I Sverige findes en mærkeordning for lokal-producerede fødevarer i detailhandlen. Siden 2011 har ordningen øget småproducenternes salg med 20 procent.
Foto: Anders Brohus
Foto: Anders Brohus

Mærkeordningen Lokal Mat har siden 2011 været med til at øge mindre svenske producenters salg med 20 pct., og samtidig været med til at skabe omkring 60 nye arbejdspladser i Dalarna, Gästrikland og Hälsingland.

Det skriver Foodculture.dk.

Den svenske forening LivsWäx har videre markedsført 36 forskellige producenter og leveret 200 produkter under mærket 'Lokal Mat'.

"Varemærket har bidraget til tydelig øget mersalg for medlemmerne. Medlemsforetagendet tager markedsandele, skaber vækst og bidrager til flere arbejdspladser og dermed den regionale udvikling," udtaler Rolf Lindquist, der er formand for LivsWäx, til Foodculture.

Her er detailhandlens bedste frugt- og grøntafdeling

Ny portal skal sælge danske luksusvarer i Japan

Danskerne har ændret adfærd i supermarkedet 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter