Ny fødevareportal sat i søen

Madmarkedet Attmatr vil knytte små producenter og kunder tættere sammen. I ny webshop samler de adgangen til en lang række mindre lokale producenter fra hele landet.
Foto: Peter Hove Olesen/arkiv
Foto: Peter Hove Olesen/arkiv

En gruppe iværksættere har i de seneste ti måneder knoklet med at udvikle platformen Attmatr.com, som efter nogle testperioder nu er klar til danskerne.

På hjemmesiden er det nu muligt at finde en lang række produkter fra små danske producenter, og som noget særligt kan man uafhængigt af, hvor producenterne befinder sig, lægge varerne i én indkøbskurv.

"Det er tænkt som et alternativ til den måde, som vi distribuerer fødevarer på herhjemme. Ideen er selvfølgelig afledt af den måde, som vi i det hele taget benytter internettet, når vi handler ind, og tanken er, man kan købe direkte hos producenterne og altså ikke behøver at gå igennem noget mellemled," siger Kristian Ravn, der er marketingsansvarlig i Attmatr, til FødevareWatch.

Den alternative markedsplads, der allerede har varer fra 13 producenter i butikken tager 10 pct. i kommission på alle handlede varer, men derudover koster det ikke noget for producenterne at være tilstede på hjemmesiden.

Som producent har man to muligheder. Man kan enten sælge og sende direkte til kunderne, eller man kan benytte sig af alternativet, som lidt nærmer sig et ekstra led i form af et indgået lagersamarbejde med salgsselskabet Tasting Denmark, hvor man så vil sende de solgte varer fra.

Alternativ til detailhandlen

For Kristian Ravn og de øvrige bag Attmatr handler det om lade producenterne komme tilbage til det, som de er gode til.

"Der findes en masse dygtige mennesker, som producerer fødevarer, men det kan være svært for dem at nå de mængder, som det kræver for at komme ind i detailleddet, og når de så er kommet ind, kan det også være svært at holde hyldepladsen. Det kan gøre det svært at holde en fødevarevirksomhed kørende, og det var her, vi tænkte - hvorfor gør vi det ikke muligt at købe ind direkte hos producenterne?," siger han og fortsætter:

"Vi har nogle kompetencer inden for markedsføring og det at opbygge sådan en platform. Når man som producent af eksempelvis gedeost også gerne vil sælge via en hjemmeside eller via en tur på markedplads, og man samtidig skal markedsføre, så stryger der rigtig meget tid fra det, som det i virkeligheden handler om for sådan en producent - nemlig at producere gode fødevarer.

På sigt skal producenterne selv stå for at lægge præsentation og profil op på sitet, men det er platformen endnu ikke helt gearet til, og derfor hjælper initiativtagerne også til på denne front.

Udover de 13 producenter, som allerede er hoppet med på ideen, har Attmatr-folkene registeret omkring 270 små fødevareproducenter, som man alle kan komme i kontakt med via hjemmesiden.

Ordet Attmatr kommer af de to gamle nordiske ord for verden og mad.

Ny handelsplatform til fødevarebranchen går i luften

Ny Torvehallerne-direktør: ”Kom nu med jeres ideer”

Nyt site sælger bæredygtigt kød

Entreprenør åbner online kødbutik

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også