FødevareWatch

Danskerne har ændret adfærd i supermarkedet

Danskernes købevaner har flyttet sig, og det handler ikke kun om, at det skal være billigt, siger to eksperter. Læs hvilke tendenser der gør sig gældende i detailhandlen.

Foto: Thomas Priskorn/ JP

Ligesom vores musiksmag, boligindretning og tøjstil ændrer sig med tiden, gør også de varer, vi putter i indkøbskurven.

Nye trends popper op, andre falder ud, og detailkæderne prøver hele tiden at spore sig ind på, hvad vi som forbrugere vil have.

Og hvad er det så? Hvordan har vores indkøbsvaner ændret sig de senere år, og hvor er de på vej hen?

Mænd ind i kampen om økologi

Singler er markedspotentiale for specialbutikker

Det har epn.dk spurgt to forbrugereksperter om. Først Louise Byg Kongsholm fra trendvirksomheden Pej Gruppen:

Under krisen skulle varen være billig for enhver pris, men i dag vil vi have kvalitet for pengene"

Louise Byg Kongsholm, forbrugerekspert
”Vi er blevet mere polariserede som forbrugere. Under krisen skulle varen være billig for enhver pris, men i dag vil vi have kvalitet for pengene,” siger hun og tilføjer, at danskerne også er blevet enormt reflekterede som forbrugere.

”Vi køber f.eks. toiletpapir i discountversionen, så der er råd til den gode bøf, den gode kaffe eller den gode rødvin.”

Ifølge Mette Skovgaard Frich, der er forbrugerekspert hos konsulentfirmaet Retail Institute Scandinavia, befinder de fleste danskere sig i discountsegmentet, hvilket afspejler sig i discountbutikkernes stigende omsætning og mange nye butikker.

Siden 2008 er antallet af discountbutikker i Danmark steget med næsten 30 pct., og de seks discountkæder herhjemme, Netto, Fakta, Rema 1000, Kiwi, Aldi og Lidl, har erobret større markedsandele.

Men danskerne køber ikke kun discount, lyder det. De kombinerer det med luksusvarer og ikke mindst økologi, hvor Mette Skovgaard Frich ser store forandringer.

Som forbrugere prioriterer vi økologi, sundhed og lokale varer højere end tidligere"

Mette Skovgaard Frich, forbrugerekspert
Salget af økologiske varer i den danske dagligvarehandel er steget uafbrudt de seneste 10 år, det er blevet et fokuspunkt for rigtigt mange danskere, mener hun.

”Går man 10 år tilbage, var økologiske varer noget, man købte i helsekostbutikker, men nu har det fundet vej ud i de almindelige detailbutikker. Som forbrugere prioriterer vi økologi, sundhed og lokale varer højere end tidligere, hvilket også ses i de mange mærkningsordninger, der er dukket op,” siger Mette Skovgaard Frich.

Mest af alt er danskerne blevet mere krævende som forbrugere, vurderer hun.

”Hele tiden sætter vi barren højere, fordi vi er blevet opdraget til, at man kan få kvalitetsvarer til billige penge. Det har blandt andet discountbutikkerne vist os.”

Analyse: Danskerne bakker op om lokale fødevarer

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier