FødevareWatch

Ny portal skal sælge danske luksusvarer i Japan

Ambassaden i Tokyo åbner en ny digital fødevareportal, der skal få danske gourmetvarer på hylderne i de japanske stormagasiner. Vi får flere henvendelser om ugen, fortæller statskonsulent.

Foto: Colourbox/Arkiv

Et nyt udstillingsvindue skal få danske luksusvarer på hylderne i de japanske stormagasiner, hvor efterspørgslen på nye og anderledes fødevarer er stor.

Tiltaget får navnet Danish Food Portal og bliver lanceret i starten af december af den danske ambassade i Tokyo, der ugentlig får henvendelser fra indkøbere med mod på at købe dansk.

Japanerne er meget bevidste om, at der sker noget nyt og spændende i dansk madkultur"

Katja Majbom Goodhew, statskonsulent
”Japanerne er meget bevidste om, at der sker noget nyt og spændende i dansk madkultur med Noma og hele bevægelsen omkring nordisk mad,” siger statskonsulent Katja Majbom Goodhew til FødevareWatch.

”I denne uge er vi blevet kontaktet af et stormagasin, der vil lave en nordisk temauge, så interessen er der, og potentialet er stort,” fortæller hun.

Problemet er, at de japanske indkøbere ikke kender de danske produkter. Derfor er målet med den nye portal at etablere et udstillingsvindue, hvor den japanske detailhandel kan se, hvad de danske producenter har at byde på.

”Stormagasinerne ved egentlig ikke, hvad de leder efter, de vil bare have noget, der er spændende og nyt. Det er især vigtigt for de eksklusive butikker, der slår sig op på at have et stort udvalg af specialprodukter,” siger Katja Majbom Goodhew.

Moohko-modermælk fik hård start i Kina

”Tålmodighed er afgørende for succes i Kina”

Det er vigtigt at have realistiske forventninger

Af samme grund er portalen især attraktiv for små og mellemstore virksomheder, der f.eks. producerer chokolade, kaffe eller honning af høj kvalitet.

”Den slags varer er ofte dyre, fordi de er håndlavede eller produceret i små mængder, og derfor giver det god mening at markedsføre dem mod det eksklusive segment her i Japan, hvor priserne er ret høje,” siger statskonsulenten.

Det koster 6000 kroner at få en plads på portalen, og planen er på sigt at samle ti til femten producenter, som ambassaden aktivt vil markedsføre over for den lokale detailhandel og eventuelle importører.

Hvis man har det rigtige produkt, kan man godt få en god forretning"

Katja Majbom Goodhew, statskonsulent
Der er ingen særlige krav til virksomhederne, men Katja Majbom Goodhew forklarer, at man skal være klar til at foretage flere rejser til Japan for at møde kunderne, hvis der skulle vise sig at være interesse.

Samtidig er det vigtigt, at de danske producenter har realistiske forventninger og forstår, at det tager tid at etablere sig på det japanske marked.

”Det er forholdsvis nemt at få sendt nogle små startordrer herud, men man skal ikke forvente at få store ordrer med det samme,” siger hun men understreger, at det sagtens kan lade sig gøre at få succes.

”Et eksempel er et firma som Rawbite, der fik en henvendelse fra en japansk distributør, og nu gør det enormt godt herude. Hvis man har det rigtige produkt, kan man godt få en god forretning,” tilføjer hun.

”De kinesiske forbrugere kender ikke de danske produkter”

Kinesisk showroom havde begrænset succes

Et lignende udstillingsvindue for danske fødevarer har tidligere været forsøgt i Kina, hvor selskabet DC Company, der står bag en række fødevarer såsom Moohko, åbnede Danish Showroom i Shanghai, men efter tre år har succesen været begrænset.

Succeskritieriet for Danish Food Portal er, at portalen bliver brugt af både producenter og indkøbere, og Katja Majbom Goodhew tror, at modellen med at markedsføre flere mindre producenter i samlet flok passer godt til efterspørgslen fra den japanske detailhandel.

”Der er meget stor interesse for de danske fødevarer fra stormagasinerne, der gerne vil løfte produkterne samlet, men det er svært, når vi ikke har en samlet pakke af mindre producenter. Så et succeskriterium er at få introduceret et stort antal af fødevarer på samme tid, så stormagasiner og andre detailforretninger får nogle produkter at arbejde med,” siger hun.

Thise til kineserne: "Ro på"

3-stjernet nærmer sig den kinesiske forbruger

Dansk vinproducent tæt på stor kinesisk kontrakt

Mere fra FødevareWatch

Hørkram er kommet tilbage på sporet

Cateringgrossistens regnskab for 2021 viser markant forbedring af indtjeningen efter svært 2020. Toplinjen er løftet en anelse i et marked fyldt med udfordringer, men hvor Hørkram-ledelsen satser på vækst.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier