Drikkevaregiganter lukker russiske fabrikker

I starten af året lukkede Carlsberg ned for to fabrikker i Rusland, og den franske fødevaregigant Danone har luftet lignende planer, og nu er de to amerikanske læskedrikkæmper Coca-Cola og PepsiCo klar med fabrikslukninger i landet.
Det skriver Wall Street Journal.
Ifølge mediet meddelte PepsiCo mandag, at man vil lukke sin juice-fabrik i Ramenskoe udenfor Moskva til juni. Nogle få af fabrikkens produktionslinjer vil dog blive flyttet til en anden fabrik i Lebedyansky.
Samtidig har Coca-Cola Hellenic, en europæisk tapper af Coca-Cola-produkter, som er delejet af den amerikanske koncern, annonceret, at man lukker sin fabrik i Nizhny Novgorod øst for Moskva.
Fabrikken, som producerer sodavand og iste, vil fortsat fungere som distributions og logistikcenter, mens man også her vil overføre en del af produktionen til andre fabrikker i Rusland.
Begge selskaber forklarer sin respektive fabrikslukning med den generelt pressede økonomi i Rusland og den dalende værdi af den russiske rubel.
Markedsledere
PepsiCo sidder ifølge Wall Street Journal på ca. 40 pct. af det russiske marked for juice, og samlet set tegner landet sig for 7 pct. af omsætningen i koncernen, hvilket gør Rusland til det næststørste marked for PepsiCo efter hjemlandet USA. Men i den forgangne måned sagde koncernen, at dens russiske omsætning dalede med 10 pct. i 2014 til 4,41 mia. dollars.
Coca-Cola registrerede ifølge mediet et tab på 36 mio. dollars relateret til sin russiske juice-forretning sidste år, mens den samlede salgsvolumen af drikkevarer i Rusland faldt med 1 pct. efter at være steget med 3 pct. i 2013. Coca-Cola sidder på 33,4 pct. af læskedrikmarkedet i Rusland, skriver Wall Street Journal med henvisning til tal fra Euromonitor.
Ifølge avisen vil PepsiCos fabrikslukning betyde en fyreseddel til 400 ud af ca. 23.000 ansatte i Rusland, mens Coca-Cola skærer 100 ud af 13.000 produktionsstillinger i landet.
Udvider i Sydamerika
Mens forretningen i Rusland altså er under enormt pres for de to storkoncerner, så er der godt gang i en udevidelsen af forretningen for Coca-Cola på den anden side af kloden.
Ifølge mediet Food Bev har et andet Coca-Cola-tapperi, som den amerikanske koncern er storaktionær i, således annonceret planer om at udvide forretningen betydeligt i Sydamerika.
Coca-Cola Femsa, der er ejet af koncernen og den mexicanske detailkæde Femsa, vil investere 200 mio. dollars i at udvide sin drift i Brasilien. Tapperiet, der opererer på tværs af Central- og Sydamerika og er Brasiliens største drikkevaredistributør, vil bruge pengene til at udvide sin logistik, distribution og produktion i to områder omkring byen São Paulo.
Der er dog ikke tale om en ønskesituation for den Latinamerikanske producent, og investeringen skal ifølge mediet ses som et modsvar til et faldende salg i lande som Mexico, Venezuela og netop Brasilien, primært som følge af negative valutaforhold.
Carlsberg lukker to russiske bryggerier
Russisk vrede over Danone og Pepsico
Coca-Cola overvejer mexicansk fremtid efter gidseltagning
Analytiker forventer større Carlsberg-plan for Rusland