Nemlig.com får hård kritik for dårlige arbejdsforhold
![Foto: PR/Nemlig.com](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article12847627.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7ezr0n8yg947uxwu1bo.jpg)
Tunge løft, frygt, 15-timers arbejdsdage og flere måneder uden fridage er en del af hverdagen for chauffører hos Nemlig.com, skriver Politiken, som har talt med en række nuværende og tidligere chauffører.
De kritiserer selskabet for at tilbyde dårlige arbejdsforhold og fremhæver blandt andet bødestraffe, som chaufførerne får, hvis de leverer varer mere end tre minutter for tidligt eller sent, eller hvis de eksempelvis glemmer at tage emballage med retur fra en levering.
Flere fagfolk vurderer, at arbejdsforholdene er ulovlige, og at ansvaret ligger hos Nemlig.com til trods for selskabets forretningsmodel, hvor chaufførerne er tilknyttede underleverandører og ikke formelt ansat hos det digitale supermarked.
"Som læge kan jeg konstatere, at det ikke er sundhedsmæssigt forsvarligt at arbejde på den måde, som der bliver beskrevet, og det er ikke et job, man kan have i mange år uden en meget stor risiko for varige fysiske mén. Derfor er det også min klare vurdering, at de forhold, som er beskrevet, er ulovlige," siger Jakob Hjort Bønløkke, der er afdelingslæge og forsker i fysisk nedslidning på arbejdsmarkedet på Aalborg Universitetshospital, til Politiken.
I en pressemeddelelse skriver Nemlig.com, at virksomheden er "overraskede over Politikens beskrivelse af arbejdsforholdene blandt nogle af de selvstændige vognmænd, vi har aftaler med", og at man "tager afstand fra disse forhold".
Ifølge Politiken er det dog ikke vognmændene, der fastsætter tidsreguleringen, bøderne og reglerne, men Nemlig.com.
Nemlig.com skriver i meddelelsen, at selskabet har "besluttet straks at suspendere den del af afregningsmodellen, hvor de selvstændige vognmænd takseres for forhold, hvor de ikke lever op til samarbejdsaftalen. Samtidig vil vi straks igangsætte en intern undersøgelse med bistand fra Nemlig.coms eksterne advokatfirma, der skal kortlægge kvaliteten og efterlevelsen af kontrakter og Code of Conduct-aftalen, vi har indgået med de selvstændige vognmænd," lyder det i meddelelsen, hvor det tilføjes, at der også oprettes en whistleblowerordning til anonyme anmeldelser af arbejdsforholdene.
Coronapandemien har betydet en enorm vækst i antallet af kunder hos Nemlig.com, og selskabet skriver i pressemeddelelsen, at man på baggrund af artiklen fra Politiken må erkende, at den voldsomme fremgang i forretningen har haft en "slagside".
Relaterede artikler
Nemlig indgår samarbejde med måltidskasseleverandør
For abonnenter