Fødevaredirektør påpeger oversete nuancer i prisdebatten

Faldende globale råvarepriser er ikke ensbetydende med faldende priser i Europa, siger direktør i Odense Marcipan, der samtidig undskylder detailhandlen for fortsat høje fødevarepriser.
Foto: Pr / Credin / Odense Marcipan / Orkla
Foto: Pr / Credin / Odense Marcipan / Orkla

Det er en sandhed med modifikationer, at de danske detailpriser burde være på vej ned i takt med de globale råvarepriser.

Det mener Niels Søgaard, adm. direktør i fødevarevirksomhederne Odense Marcipan, Credin, Igos A/S, Frödinge og Bæchs Conditori, der alle hører under Orkla-koncernen.

”Kigger du på FAO-indekset, er det korrekt, at råvarepriserne på global plan er faldet, men det er jo ikke ensbetydende med, at de er det i Europa,” siger han til FødevareWatch. 

Niels Søgaard bruger mælkepriserne som eksempel på, at priserne meget vel kan falde på global plan, men ikke partout gør det i Europa. Han nævner desuden det, at man som producent ofte køber råvarer forud for at sikre, at man ikke løber tør og må lukke produktionen ned. 

”Derfor vil vi jo altid være bagefter, da vi har råvarer på lager til ”gammel pris”,” siger han. 

Niels Søgaard nævner videre, at man må tage højde for de forandringer, som de seneste tre, svære år har medført for mange producenter: 

”Man skal også have respekt for, at vi har været igennem en turbulent periode på snart tre år. Det startede jo i 2020, hvor det helt store problem blev forsyningssikkerhed - og det er noget af et skifte for en virksomhed at gå igennem; at man ikke kan tillade sig at presse leverandørerne på prisen, men bare skal være glad for, at man kan købe,” fortsætter direktøren.

”Overnaturlig prisavance”

Baggrunden for Niels Søgaards nuancering er det spørgsmål, der længe har været genstand for debat i offentligheden: Hvorfor falder fødevarepriserne ikke i detail, når kurven på de globale råvarebørser er knækket, og priserne igen er på vej ned?

Branchekender skeptisk overfor fortsat høje priser i detailhandlen

Senest har blandt andet Henning Otte Hansen, seniorrådgiver ved Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi ved Københavns Universitet, sat spørgsmålstegn ved, hvorfor priserne ud mod forbrugerne - taget de seneste tal fra FN’s fødevare- og landbrugsorganisation FAO i betragtning - ikke falder:

”Fragtraterne er faldet markant, eksportforbuddene er reduceret, olie- og energipriserne er faldet m.m. Men detailpriserne er ikke faldet endnu, så nogle steder mellem landmænd og forbrugere er der en ”overnaturlig” prisavance,” sagde han sidste uge til FødevareWatch.

Ifølge Henning Otte Hansen er der flere faktorer, der kan forklare, hvorfor faldende fødevarepriser ikke slår igennem ud mod forbrugerne. Han nævner blandt andet træghed i pristilpasningen samt længerevarende og dyre kontrakter. 

”Men”, siger han også:

”Det er svært for os udenforstående at vurdere konkret de enkelte selskabers købs- og salgspriser. Det forudsætter adgang til kontrakter, som i sagens natur er fortrolig forretningsviden.”

”Uacceptabel” ageren blandt råvareleverandører

Adspurgt om, hvordan man selv forholder sig til prisstigninger - og fald i Odense Marcipan, lyder det klart og tydeligt fra Niels Søgaard:

”Det altafgørende for os er, at vi er troværdige. Vi opfører os ordentligt - også fordi vi laver kvalitetsprodukter og står for, at ting skal være i orden. Så når vi sender prisstigninger videre, sender vi de prisstigninger videre, som vi er blevet ramt med af vores leverandører.”

Samme ordentlighed har man dog ikke mærket blandt samtlige af Odense Marcipans egne leverandører, fortæller direktøren. 

”Der har vi set en ageren fra nogle af råvareleverandørerne, som - for at sige det mildt - er dybt uacceptabel. Man har shoppet rundt mellem kunder og svigtet folk, selv om der var kontrakt og aftaler. Man har sendt prisstigninger igennem, selv om der i forvejen var årskontrakter. Og det har ikke været kønt at se på,” siger Niels Søgaard. 

Analytiker om prissætning på fødevarer: ”Asfalterer mens man kører”

Han frikender samtidig detailhandlen, der i diskussionen om de stigende priser ofte har stået for skud.

”Til gengæld vil jeg godt rose rigtig mange af vores kunder og specielt detailsektoren. De har udvist stor forståelse for de udfordringer, vi har stået med i fødevarebranchen,” siger Niels Søgaard. 

På spørgsmålet om, hvem pilen så peger på, siger Odense Marcipan-direktøren:

”Jeg tror, at den bedste måde at lave dom på, er, at vente og se, hvad regnskaber de enkelte selskaber kommer ud med.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter