FødevareWatch

Arla-strategi skal skære 3 mia kr

Udover at fokusere forretningen på seks markeder og otte produktkategorier rummer den nye 2020-strategi fra Arla også store effektiviseringsplaner. Samlet regner adm. direktør Peder Tuborgh med at kunne hente omkring 3 mia. kr.

Foto: Carsten Andreasen/Polfoto/Arkiv

Arla præsenterede onsdag deres 2020-strategi, der rummer en fokuseret videreførelse af den strategi, som i forvejen har eksisteret i mejerikoncernen. I de kommende år vil Arla fokusere arbejdet omkring globale brands som Arla, Castello og Lurpak  i otte kategorigrupper, hvor man på forskellig vis være ledende på verdensmarkedet.

Derudover rummer strategien også fokus på seks kernemarkeder, og så regner adm. direktør Peter Tuborgh i de kommende år med at skulle svinge sparekniven, skriver Børsen.

Til avisen oplyser han, at der i årene frem til og med 2020 skal hentes besparelser og effektiviseringer for samlet 400 mio. euro svarende til 3 mia. kr.

"Vi har tre strategiske fokusområder. Vi skal satse mere på innovation og branding, øge på de seks udpegede geografiske områder, og så skal Arla være endnu mere effektiv. Bagved disse tre overskrifter ligger der i hundredevis af initiativer, som skal få Arla i den rigtige retning," siger Peder Tuborgh til Børsen.

De kommende spareinitiativer kommer i halen på tiltag, som samlet har sparet koncernen for 2,5 mia. kr. i de seneste år, og det er ifølge direktøren et vigtigt led i den nye strategiplan, der skal øge prisen for mælk, som Arla kan betale sine ejere i Danmark, Sverige, Tyskland, Storbritannien og Benelux.

Arla-direktør: Branding skal lede vejen til 100 milliarder

Naturligt nyt fokus i Arla-strategi

Otte kategorier i fokus i ny Arla-strategi

Her er Arlas seks kernemarkeder

2,5 mia kilo mælk mere på vej fra Arla

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier