Arla præsenterede onsdag deres 2020-strategi, der rummer en fokuseret videreførelse af den strategi, som i forvejen har eksisteret i mejerikoncernen. I de kommende år vil Arla fokusere arbejdet omkring globale brands som Arla, Castello og Lurpak i otte kategorigrupper, hvor man på forskellig vis være ledende på verdensmarkedet.
Derudover rummer strategien også fokus på seks kernemarkeder, og så regner adm. direktør Peter Tuborgh i de kommende år med at skulle svinge sparekniven, skriver Børsen.
Til avisen oplyser han, at der i årene frem til og med 2020 skal hentes besparelser og effektiviseringer for samlet 400 mio. euro svarende til 3 mia. kr.
"Vi har tre strategiske fokusområder. Vi skal satse mere på innovation og branding, øge på de seks udpegede geografiske områder, og så skal Arla være endnu mere effektiv. Bagved disse tre overskrifter ligger der i hundredevis af initiativer, som skal få Arla i den rigtige retning," siger Peder Tuborgh til Børsen.
De kommende spareinitiativer kommer i halen på tiltag, som samlet har sparet koncernen for 2,5 mia. kr. i de seneste år, og det er ifølge direktøren et vigtigt led i den nye strategiplan, der skal øge prisen for mælk, som Arla kan betale sine ejere i Danmark, Sverige, Tyskland, Storbritannien og Benelux.
Arla-direktør: Branding skal lede vejen til 100 milliarder
Naturligt nyt fokus i Arla-strategi
Otte kategorier i fokus i ny Arla-strategi
Her er Arlas seks kernemarkeder
2,5 mia kilo mælk mere på vej fra Arla