FødevareWatch

Lys fremtid for danske fødevarer i Holland

New nordic og sundhedsrevolutionen er ved at snige sig ind i de hollandske hjem. Så hvis det er økologisk og er af høj kvalitet, er de hollandske forbrugere meget interesserede, mener Landbrug og Fødevarer.

Dansk økologi og kvalitet åbner op for potentiale i det hollandske marked. | Foto: Claus Pedersen/ L&F

Holland er et marked med stort potentiale for danske fødevareproducenter. Landet er nemlig ikke bare et af Europas mest velhavende, men der er også for alvor ved at ske en forandring i madvanerne – en forandring som særligt kan gavne de danske fødevarevirksomheder.

”Holland har ikke oplevet den samme kvalitetsrevolution i madkulturen, som Danmark og resten af norden har. På mange måder har deres madkultur mindet lidt om den britiske, men det er ved at ændre sig, så hollænderne også er begyndt at få fokus på kvalitet og økologi,” siger Mette Gammicchia fra Landbrug og Fødevarers handelsafdeling til FødevareWatch.

I 2012 var hollænderne blandt de lande, som spiste mest forarbejdet mad, men nu er opmærksomheden flyttet over på det sunde alternativ, fortæller Mette Gammicchia.

Den stigende sundhedsbevidsthed giver sig blandt andet udslag i et større fokus på naturlige fødevarer og økologi.

”De hollandske forbrugere har fået øjnene op for udenlandske producenter - særligt de økologiske produkter har stor interesse, og det område er danskerne jo rigtig gode til. Derudover er købekraften ikke lige så beskadiget i Holland som i andre EU-lande, da de kom godt ud af krisen,” siger Mette Gammicchia.

Ny shop skal få dansk mad ind i Holland

Det er opmærksomheden på kvalitet og økologi, som får L&F til at se et stort potentiale i det hollandske marked for danske fødevareproducenter såsom Fanø Laks, Naturfrisk, Søris og lignende.

Det skal være let

Det er dog ikke kun de økologiske fødevarer, som hollænderne har fået øjnene op for, det er i høj grad også gruppen af convenience-madvarer.  

Den danske virksomhed Easyfood, som producerer convenience-produkter, har set tendensen og er derfor særligt fokuseret på det hollandske marked.

”I mange år har den hollandske mad-to-go-marked stået lidt stille sammenholdt med Danmark. De har ikke været lige så gode til at få skabt et bredt sortiment af convenience-food. Så man kan sige, at markedet slet ikke er lige så udnyttet som det danske. Det er for eksempel meget fristelserne, de sødesager, som vi solgte meget af for fire år siden i Danmark, som Holland nu er interesseret i,” siger Andreas Brok-Hartvig, som er Global Concept Manager hos Easyfood.

Fakta går ind i kampen om singlerne

For at udnytte situationen har Easyfood ansat en medarbejder i Belgien, som skal sørge for, at det danske firma får sat sig på det hollandske marked, mens tid er.

”Der er flere fordele for os på det hollandske marked. For det første er der tale om prispunkter, som ligner det danske marked, hvilket gør, at vi er konkurrencedygtige. Derudover så er de meget interesserede i den høje kvalitet, som de danske produkter har. Og så virker det som om, at de er ved at bevæge sig væk fra denne her britiske pomfritkultur, de før har haft. Det gør det til et rigtig spændende land for os lige nu,” uddyber Andreas Brok-Hartvig.

Det er blandt andet en stigende opmærksomhed på madspild, mindre husstande og større efterspørgsel på mad, der kan spises på vejen, der driver convenience-markedet frem, oplyser L&F.

Nyt fokus på kvalitet i convenience

Salat-samarbejde satser på foodservice

SuperBrugsen satser på nyt convenience-koncept

Mere fra FødevareWatch

Chokoladekoncern undskylder til Kina

Chokoladekoncernen Mars har været ude med en officiel undskyld til Kina, hvor den bl.a. understreger, at Mars ”respekterer Kinas nationale suverænitet”. Det sker, efter koncernen har refereret til Taiwan i en reklamekampagne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier