Europæere stoler ikke på supermarkeders halalkød

Der er et stort uudnyttet potentiale i det europæiske marked for salg af halalkød i detailhandelen, men dårlig mærkning af produkterne betyder, at supermarkederne ikke får så stor en del af kagen, som de kunne.
Det er ifølge Food Navigator konklusionen i en ny rapport fra analysefirmaet Euromonitor.
Den mangelfulde mærkning af produkterne er nemlig en af grundene til, at flere forbrugere ikke stoler på supermarkeders halalkød og i stedet sværger til mindre, specialiserede slagterbutikker, der også tilbyder mere fleksibilitet og en personlig oplevelse.
”Supermarkeder taber på baggrund af tilliden, fordi de i mange tilfælde ikke formår at mærke halalprodukterne godt nok eller forklare slagtningsmetoden,” siger Anastasia Alieva, der står i spidsen for området for friske fødevarer hos Euromonitor ifølge mediet. Hun tilføjer:
”Selvom mange supermarkeder, såsom Carrefour og Casino i Frankrig og Asda, Morrisons, Sainsbury’s og Tesco i Storbritannien, tilbyder frisk halalkød, så bliver forbrugerne ved med at udvise stor loyalitet overfor specialslagtere.”
Ifølge Euromonitor køber omkring 80 pct. af de fem millioner muslimer, der bor i Tyskland, deres kød fra tyrkiske eller arabiske specialslagtere, og billedet er det samme på tværs af Vesteuropa.
Salg af halal-mad vil stige til 9000 mia kr i 2018
Fødevareindustrien er udfordret af mudrede halal-regler
Kendt magasin bragte forfejlet artikel om dansk halal-forbud
L&F vil lave dansk standard for halal-kød