Ambitiøst madmarked begæret konkurs

Som følge af økonomiske vanskeligheder i moderselskabet er det ambitiøse fødevareprojekt MadMarked blevet begæret konkurs, og derudover er virksomhedens adm. direktør blevet bortvist.
Foto: Henrik Tüchsen
Foto: Henrik Tüchsen

Ambitionerne var rigtig store, da FødevareWatch sidste år talte med en af de to stiftere bag MadMarked A/S, Birgitte Escherich. I alt var det planen, at hun og husbonden Kim Escherich skulle være med til at åbne op imod 80 madmarkeder landet over, men det projekt ser nu ud til at skulle sættes kraftigt på hold.

I hvert fald oplyser MadMarked på virksomhedens hjemmeside, at Madmarked A/S, der driver initiativet og ejer en del af butikkerne, er begæret konkurs og at den administrerende direktør er blevet øjeblikkeligt bortvist.

"I MadMarked er vi desværre snublet over en række interne uregelmæssigheder i vores økonomistyring og den måde, virksomheden er blevet drevet på. Disse uregelmæssigheder har medført en økonomisk udfordring, der desværre er tungere end vi kan håndtere. Madmarked A/S, der driver initiativet og ejer en del af butikkerne, er derfor begæret konkurs og vores administrerende direktør er blevet øjeblikkeligt bortvist," skriver Birgitte & Kim Escherich.

Bortvist direktør overførte 310.000 til private konti

MadMarked-direktør har meldt sig til politiet

Investor trak stikket på konkursramt MadMarked

Bortvist direktør har flere konkurser bag sig

MadMarked kører videre med ny ledelse

"Vi er helt utrolig kede af denne situation og de konsekvenser den har for vores omverden og os selv. Vi håber, at vi kan rejse os og vi ved, at initiativet, den gode energi og vores måde at arbejde for ren mad, aldrig vil dø," fortsætter teksten, der også er lagt op på Madmarkeds Facebook-side.

Som konsekvens af de økonomiske problemer, lukker Præstø MadMarked og Store Heddinge MadMarked med det samme, mens Skovsgaard MadMarked, Svendborg MadMarked og Korsør MadMarked kan leve videre og stadig formidle ren mad til lokalbefolkningen som en del af MadMarked-ideen.

"Disse butikker vil bestå og indtil videre danne grundlag for en videre fremtid med åbninger af nye MadMarkeder," hedder det på hjemmesiden.

Store ambitioner fra start

MadMarked slog dørene op til sin første butik i 2013 i Præstø, og siden er knap til butikker kommet til på Sjælland, Fyn og i Jylland.

MadMarked er et alternativt dagligvarekoncept baseret på økologi og lokalt producerede varer. I sortimentet er der også et dagligt varierende udvalg af frisklavede blandede salater og ”take-away-venlige retter”. I mikrobageriet produceres der friskt brød hele dagen.

Hvis man skal være indehaver af et MadMarked, skal købmanden bl.a. kunne drive et lille bageri og producere mad ud af de lokale råvarer.

Birgitte Escherich har til FødevareWatch tidligere sagt, at hun vil åbne 80 madmarkeder inden for en periode på 4-5 år.

”Det mener vi godt, at vi kan kapere. Nu har vi åbnet fem meget forskellige butikstyper – f.eks. en, hvor vi har omlagt en Spar-købmand, en som ligger på en gågade og en på landet. Det bliver meget spændende at se hvilket outcome, der kommer ud af det, men vi mener, at vi er ret godt klædt på til at gå videre med en copy-paste model,” sagde hun.

Økologisk kæde udvider med to butikker

Økologisk fødevarekæde har store vækstambitioner

Madmarked lægger langsigtede planer

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter