FødevareWatch

Kineserne skal lære at spise donuts

Den amerikanske café-kæde Dunkin’ Donuts har indgået nye aftaler, der vil medføre mange hundrede nye restauranter i Asien og Mellemamerika.

Foto: PR

Den amerikanske café-kæmpe Dunkin’ Donuts er godt på vej til at geare op til fremtidig vækst i både øst og vest, og to storstilede aftaler indgået i denne uge skal sætte skub i de planer.

Donut-koncernen annoncerede torsdag, at man har indgået det, der kaldes ”den største udviklingsaftale i selskabets historie”. Formålet er at udvide kædens tilstedeværelse på det kinesiske marked.

Det drejer sig helt konkret om en langsigtet franchise-aftale med selskaberne Jolibee Foods Corporation og Jasmine Asset Holding, der skal køres gennem en ny joint venture under navnet Golden Cup Pte. Her er planen, at man frem mod 2020 vil åbne ikke mindre end 1.400 nye Dunkin’ Donuts-restauranter på tværs af Kina, som skal drives gennem den nye joint venture.

Gennem samarbejdet får de to selskaber eksklusive rettigheder til at udbrede den amerikanske kædes brand i en lang række kinesiske regioner, og den første restaurant forventes at stå klar i fjerde kvartal af indeværende år.

”Vi er meget glade for at indgå i dette partnerskab med Jollibee og RRJ (moderselskabet til Jasmine Asset Holding, red.), en koncern med en lang succeshistorie bag sig i quick service-restaurantindustrien i Kina og stor forbrugerviden. Gennem denne franchise-aftale - den største i vores historie - mener vi, at vi kan udvide og accelerere Donkin’ Donuts’ tilstedeværelse i Kina,” udtaler Nigel Travis, der er bestyrelsesformand og adm. direktør for den amerikanske kæde.

Ekspansionsplan

Dunkin’ Donuts indgik allerede i 2013 en franchise-aftale med Fast Gourmet Group, som skulle åbne mere end 100 restauranter i en række østkinesiske regioner, men med den nye aftale øger man altså sit fokus på den hurtigt voksende og yderst vigtige økonomi.

Aftalen i Kina er samtidig et led i en bredere plan om international ekspansion i Dunkin’ Donuts, som få dage tidligere også annoncerede indgåelsen af en franchise-aftale i Mexico med det mexicanske datterselskab til Sizzling Platter, der i forvejen er franchisetager for Dunkin’ Donuts i USA.

Her er planen ligeledes at bygge en række nye restauranter på tværs af landet i de kommende år – helt nøjagtig 100 styk.

I løbet af 2014 indgik den amerikanske kæde en række aftaler om at udbrede sit brand i andre dele af verden i lande som Brasilien, Østrig og Sverige, og Jeremy Vitaro, der står i spidsen for international udvikling for koncernen har tidligere sagt, at man også kigger mod Danmark, hvor man ser et "stort markedspotentiale".

Dunkin' Donuts’ skandinaviske offensiv fortsætter

Dunkin' vil ind på det danske marked

Baresso byder Dunkin Donuts velkommen

Kraftig kinesisk kaffevækst erstatter te-produktion

Starbucks presses af konkurence fra McDonalds og Dunkin 'Donuts

Giganter hæver kaffepriser

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier