Omfattende tørkeproblemer i især Brasilien har presset priserne på kaffe gevaldigt i vejret, og det er noget som både selskaber og forbrugere kommer til at kunne mærke.
Verdens største kaffekæde, Starbucks, er således den seneste i en række af globale giganter, som har besluttet sig for at hæve priserne på sine kaffeprodukter. Det skriver Bloomberg.
De øgede priser på især Arabica-bønner har allerede fået Dunkin Donuts og Baskin-Robbins til at anbefale mindre prisstigninger i sine franchise-butikker, og nu øger Starbucks altså også priserne med 1 pct. i sine caféer i USA, mens kaffebønner, som man sælger til detailleddet i landet, bliver ca. 8 pct. dyrere.
Prøv FødevareWatchs abonnement gratis i 30 dage!
Mens prisen på kerneprodukterne vil stige, så har Starbucks også planer om at udvide sortimentet i sine caféer. Koncernen er allerede begyndt at sælge vin og mad i sine butikker, og nu vil man også begynde at sælge håndlavede sodavand, skriver Bloomberg.
Sodavandene vil blive produceret direkte i butikken, og den nye tilføjelse til sortimentet, som går under navnet Fizzio, bliver i første omgang kun solgt i 3.500 udvalgte butikker i USA.
Borebiller kan gøre kaffen endnu dyrere
Fremskyndet El Niño presser kaffepriser i top
BKI Kaffe: Det ser bedre ud end ventet i Brasilien
"Frost i Brasilien er det værste scenarie"