Kraftig kinesisk kaffevækst erstatter te-produktion

Nestlé har i Kina rodfæstet sig som distributør af kvalitetskaffe, som giver et markant større afkast end salg af te.
Det skriver Financial Times.
"Den milde smag og aroma minder meget om bønner fra Honduras eller Guatemala," udtaler Wouter DeSmet,landbrugschef i Nestlés kinesiske afdeling.
Nestlé startede i Yunnan-området i 1980'erne med at tilbyde landmænd træning i at dyrke kaffe. Siden 2005 er antallet af kinesiske kaffeleverandører steget fra 147 til mere end 2000. Området specialiserer sig i arabica-kaffe, der typisk bruges i cappuccino og espresso, og som nyder godt at den stigende efterspørgsel.
"Efterspørgslen for Yunnan-kaffe er stærkt stigende i den internationale handel," siger Gigi Cheung, der er uafhængig kaffeeksportør i området.
Også kaffegiganten Starbucks har gjort sit indtog i Yunnan-området for at tage del i den store stigning i efterspørgslen. Mens det internationale kaffeforbrug stiger 2 pct. om året, er den årlige forbrugsvækst i Kina hele 15 pct. Derfor ventes det også, at der vil dukke flere kinesiske kaffeplantager op i de kommende år.
Starbucks presses af konkurence fra McDonalds og Dunkin 'Donuts