FødevareWatch

Starbucks presses af konkurence fra McDonalds og Dunkin 'Donuts

Verdens største kaffe-kæde, Starbucks Corp, kunne fremvise et bogført resultat, der stort set levede op til forventningerne. Men øget konkurrence i forhold til salget i især den tidlige del af dagen - til morgenkaffe-kunderne - lægger pres på det amerikanske salg.

Starbucks Corps netop aflagte resultat for fjerde kvartal levede stort set op til forventningerne. Men øget konkurrence i forhold til salget i især den tidlige del af dagen - til morgenkaffe-kunderne - lægger pres på det amerikanske salg.

Fjerde kvartals omsætning steg 10 pct. til 4,2 mia. dollar og nettoresultat løb op i 587,9 mio. dollar svarende til 77 cent per aktie. Justeret blev resultatet 74 cent per aktie, hvilket var som ventet blandt analytikerne.

Resultatet er langt bedre end i samme periode sidste år, hvor Starbucks posterede et tab på 1,23 mia. dollar, eller 1,64 dollar per aktie.

I indeværende regnskabsår venter Starbucks et justeret resultat på 3,13 dollar per aktie. Analytikere har anslået et resultat på 3,16 dollar per aktie i gennemsnit.

Starbucks har indført nyt fødevaresortiment og drikkevarer til kunder sidst på dagen, for at kompensere for konkurrencen fra blandt andet McDonald, der har indført cafe latte og Dunkin 'Donuts, der har lanceret sandwich's.

Same-store salget i Starbucks' America-region steg 5 pct. i kvartalet, eller en del mindre end det gennemsnitlige estimat på 6,2 pct.

Starbucks faldt 4,7 pct. i eftermarkedet.

Ny dansk kaffekæde vil bokse med Baresso og Starbucks

Starbucks udvider i Rusland

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier