De udenlandske discountsupermarkeder, herunder især de tyske frontløbere Aldi og Lidl, er for alvor på vej til at erobre det britiske detailmarked.
Mens de traditioonelle kæmper som Tesco og Sainsbury’s er pressede på økonomien, så stormer discountkæderne frem. Det er det seneste årsregnskab fra Aldi endnu et bevis på.
Tørre tæsk til Tesco efter nedjustering
Ups: Tesco regnede 2,4 mia. forkert
Ifølge erhvervsmediet Bloomberg har Aldi således hævet sin bundlinje i Storbritannien med 76 pct. i finansåret 2013 til i alt 198,1 mio. pund, mens omsætningen er øget med 36 pct. til 5,3 mia. pund.
Men selvom det går godt for den tyske detailkæde, så har Aldi ingen intentioner om at hvile på laurbærrene.
Koncernen har tidligere meldt ud, at man har planer om at nå op på 1.000 butikker i Storbritannien i 2022, og allerede i år skal der føjes 54 nye butikker til. I 2015 vil man åbne 65 nye butikker, og dermed kan det samlede antal Aldi-supermarkeder i Storbritannien nå op på 600 allerede til næste år.
De to tyske discountkæmper, Aldi og Lidl, tegner sig nu for 8,3 pct. af det britiske marked, skriver Bloomberg med henvisning til en dugfrisk opgørelse fra Kantar Worldpanel. Det lyder muligvis ikke af meget, men for et år siden var markedsandelen for de to på blot 6,7 pct. – så fremgangen er til at tage og føle på.
Aldi vil fordoble antallet af britiske butikker
Netto klar til discountkrig i Storbritannien
Britiske detailkæder skal satse på friske fødevarer