Britiske detailkæder skal satse på friske fødevarer
Friske fødevarer er vejen frem for de traditionelle britiske detailkæder, hvis de skal overleve i kampen mod discountkæder som Aldi og Lidl. Det siger én af Storbritanniens førende analytiker på fødevareområdet til branchemediet Food Manufacture.
”Vi må vente og se, hvordan det kommer til at gå, men vi kan se tidlige tegn på, at salget stiger igen på disse områder,” siger analytikeren Darren shirley fra Shore Capital til mediet.
”Ændringer i prissætningen af friske fødevarer burde sammen med fokuseret arbejde med private label-sortimentet, priser og merchandising og brand management, der sætter kunden først, også have en positiv indvirkning på omsætningen,” tilføjer han.
Analytikeren mener, at der er tegn på, at supermarkedskæder som Asda og Morrisons er begyndt at ”lukke hullet” mellem de traditionelle detailkoncerner og discountkæderne i forhold til priserne.
Han mener dog fortsat, at der er store udfordringer for de store aktører og siger, at industrien samlet set er i en slags ”venteposition”, indtil man ser hvilken strategi Tescos nye topchef Dave Lewis vil satse på.
Aldi vil fordoble antallet af britiske butikker
Ups: Tesco regnede 2,4 mia. forkert