FødevareWatch

Britiske detailkæder skal satse på friske fødevarer

Et fornyet fokus på friske fødevarer kan hjælpe de traditionelle detailkoncerner i kampen mod discountkæderne, mener en analytiker – men er det nok?

Friske fødevarer er vejen frem for de traditionelle britiske detailkæder, hvis de skal overleve i kampen mod discountkæder som Aldi og Lidl. Det siger én af Storbritanniens førende analytiker på fødevareområdet til branchemediet Food Manufacture.

”Vi må vente og se, hvordan det kommer til at gå, men vi kan se tidlige tegn på, at salget stiger igen på disse områder,” siger analytikeren Darren shirley fra Shore Capital til mediet.

”Ændringer i prissætningen af friske fødevarer burde sammen med fokuseret arbejde med private label-sortimentet, priser og merchandising og brand management, der sætter kunden først, også have en positiv indvirkning på omsætningen,” tilføjer han.

Analytikeren mener, at der er tegn på, at supermarkedskæder som  Asda og Morrisons er begyndt at ”lukke hullet” mellem de traditionelle detailkoncerner og discountkæderne i forhold til priserne.

Han mener dog fortsat, at der er store udfordringer for de store aktører og siger, at industrien samlet set er i en slags ”venteposition”, indtil man ser hvilken strategi Tescos nye topchef Dave Lewis vil satse på.

Aldi vil fordoble antallet af britiske butikker

Ups: Tesco regnede 2,4 mia. forkert

Tørre tæsk til Tesco efter nedjustering

Tesco-topchef træder tilbage

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier