FødevareWatch

Ny Netto-model rykker ind i Storbritannien

Til efteråret kommer de første pilotbutikker på det britiske marked i et samarbejde med den store britiske detailkæde Sainsbury's.

Foto: Presse/Dansk Supermarked

Netto vender tilbage til Storbritannien med et nyt butikskoncept, der introduceres på forsøgsbasis som skandinavisk pust til den britiske discountsektor, hvor Aldi og Lidl for tiden slår deres alvorlige folder.

De nye britiske Netto-butikker kommer til landet som en del af et joint venture mellem Dansk Supermarked og britiske Sainsbury’s, skriver Dansk Supermarked i en meddelelse.

Sainsbury’s bidrager ifølge Dansk Supermarked med viden og ekspertise inden for indkøb, kunder og det britiske marked, og Dansk Supermarked har mange års erfaring med indkøbs- og logistiksystemer, infrastruktur og omkostningsbevidst, effektiv butiksdrift på internationale markeder, som det hedder i meddelelsen.

Tesco mister 1 million kunder om ugen

Pilotprojektet kommer i første omgang til at omfatte 15 butikker, som forventes åbnet mod slutningen af 2015, men de første butikker slår allerede dørene op i det nordlige England senere på året. Hvis partnerskabet bliver en succes, er det planen, at konceptet rulles ud over hele Storbritannien.

Dansk Supermarked følger strategien

Ifølge Dansk Supermarkeds administrerende direktør, Per Bank, er tilføjelsen af endnu et Netto-land en central del af Dansk Supermarkeds strategi om at fordoble omsætningen i Netto International.

"Partnerskabet med Sainsbury’s cementerer vores tidligere udmeldte strategi, som vi vil gennemføre ved også fremadrettet at udvide på vores eksisterende markeder, medvirke i nye projekter og indgå værdifulde partnerskaber med dygtige og anerkendte aktører i detailbranchen," udtaler Per Bank.

Britisk fødevaregigant køber morgenmadsproducent

De nye britiske Netto-butikker bliver helt anderledes end de knap 200 butikker, som Dansk Supermarked solgte i 2010.

Ud over det centrale fokus på discount bliver kernen i det nye, britiske Netto-koncept friske fødevarer. Som eksempel får de britiske Netto-butikker også ”Brødhuset”, som vi kender det herhjemme med frisk brød og wienerbrød hver dag. De britiske Netto-butikker vil også tilbyde ugentlige spotvarer.

Hvert selskabs investering i samarbejdet vil indledningsvist være på 12,5 millioner britiske pund, og på baggrund af startomkostningerne forventer hver partner et tab efter skat i omegnen af 5-10 millioner engelske pund indtil 31. marts 2015.

Giver Sainsbury’s adgang til discount

Mike Coupe, tiltrædende CEO for Sainsbury’s, siger om aftalen med Dansk Supermarked:

"Partnerskabet med Dansk Supermarked giver os en enestående mulighed for at få adgang til det voksende britiske discountmarked sammen med en partner, hvis ekspertise og værdier matcher vores. Hvis pilotprojektet bliver en succes, kan vi supplere vores øvrige forretning med langsigtet vækst i discountsektoren."

Begge parter er enige om, at Nettos nye discountkoncept, vil kunne fungere som alternativ til de tyske discountere, som opererer på det britiske marked.

"Det er fantastisk, at vi kan tilføre frisk, skandinavisk pust til Storbritanniens hurtigt voksende discountsektor. Med Netto UK kan vi præsentere de britiske forbrugere for et nyt og indbydende butikskoncept, der er baseret på den innovation og friskhed, som briterne forbinder med Danmark. Sainsbury’s har stor indsigt i det britiske marked og ekspertise inden for ejendomme og logistik. Kombineret med vores mangeårige erfaring med drift af discountbutikker i andre lande kan vi skabe et detailhandelskoncept, som vi er overbeviste om, at de britiske forbrugere vil elske," siger Per Bank i pressemeddelelsen.

Discountsektoren i Storbritannien anslås at have en værdi på 10 milliarder britiske pund i årligt salg og ventes at fordoble sin værdi til cirka 20 milliarder britiske pund i løbet af de næste fem år.

Netto UK bliver ledet af Morten Møberg Nielsen, som har 18 år i detailbranchen heraf 14 år hos Dansk Supermarked. Han kommer fra en stilling som landedirektør for Netto Tyskland.

Netto træder på bremsen

Lidl på vej til at blive Europas største

Aldi og Lidl skaber kaos i Storbritannien

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier