Tesco mister 1 million kunder om ugen
Regnskabsaktuelle Tesco fra Storbritannien har det hårdt. Hver uge falder antallet af kunder, der kommer gennem dagligvarekæmpens døre med 1 million.
Det skriver The Telegraph.
Grunden til kundetabet skal findes hos de tyske discountkæder Aldi og Lidl, som vinder stadig større indpas. Det betyder forværrede udsigter for Tesco, hvor også indtjeningen er under pres efter en række prisreduktioner i dagligvarekæden.
Tescos salg er i første kvartal, som sluttede 25. maj for selskabet, faldet med 3,1 pct. i forhold til sidste år, viser nye data fra Kantar Worldpanel, mens Tescos markedsandel i dagligvarebranchen er faldet fra 30,5 pct. til 29 pct., hvilket er det største fald i mindst 20 år.
"Tesco har fejlet i forsøget på at tilpasse sig ændringen i konkurrencen. Vi tror, at Tesco har mistet sin differentiering, og derfor har givet plads til de målrettede detailhandlere i begge ender af spektret," siger Bruno Monteyne, der er analytiker hos Bernstein, til The Telegraph.
Tesco havde således tilbagegang i salget i første kvartal, om end ikke helt så meget, som analytikerne umiddelbart havde frygtet.
Samtidig faldt det sammenlignelige salg (salg i butikker, der har været åbne i mere end 12 måneder, red.) med 3,8 pct. eksklusive moms i første kvartal, mens analytikerne ifølge Bloomberg News havde sigtet efter en salgsnedgang på 4 pct.
Skrinlagt fusion kan betyde butikslukninger