Dagligvarekoncernen Coop går nu til modangreb på fødevareministerens angreb på Coop i diskussionen om priser på økologiske kyllinger.
Dan Jørgensen (S) har beskyldt Coop for dobbeltmoral, fordi selskabet har den samme avance på de markant dyrere øko-kyllinger som på de konventionelt producerede kyllinger – samtidig med, at Coop fremhæver sig selv som havende stor fokus på økologi og bæredygtighed.
Det skriver Politiken.
"Hvis Dan Jørgensen sætter statens fortjeneste på de økologiske kyllinger ned fra de nuværende 25 procent moms, vil vi godt tilbyde at sætte vores avance ned med det samme antal procent - uagtet at det vil betyde, at vi kommer til at sælge de økologiske kyllinger med tab," skriver Coops kommunikationsdirektør Jens Juul Nielsen i en mail til Politiken.
Kyllingeslagteriet Gråsten tilbyder, som et nyt aspekt i kyllinge-sagen, uden beregning at tage øko-kyllinger, der ikke er blevet solgt inden datoudløb, retur, hvis supermarkederne sænker deres avance til samme kronebeløb som en almindelig kylling.
Minister til supermarkeder: Økokyllinger er alt for dyre
Økologerne: Supermarkederne på vej i rigtig retning
Ny ordning udfordrer danske økomål
”Øko-spisemærket bliver kendt”
Naturmælk går imod strømmen