”Øko-spisemærket bliver kendt”

Fødevarestyrelsen tager det helt fra oven, at danskerne ikke kender til de økologiske spisemærker, der skal guide dem i forhold til niveauet af økologi på offentlige spisesteder.
Foto: David Bering
Foto: David Bering

”Det er ikke særlig overraskende, at folk ikke kender spisemærket, for det er et nyt mærke.  Men vi arbejder på sagen,” siger kontorchef i Ernæringskontoret hos Fødevarestyrelsen, Else Molander, til FødevareWatch.

Institut for Marketing og Organisation på Aarhus Universitet har netop udarbejdet rapporten ”Økologi i offentlige køkkener” på foranledning af Fødevarestyrelsen som et bidrag til at klarlægge, hvordan regeringen kan opnå sit mål om mindst 60 pct. økologi i alle offentlige køkkener i 2020.

Rapporten viser, at danskerne generelt er positive overfor økologi, men at de har ringe kendskab til henholdsvis guld, sølv og bronchespisemærkerne, som skal vise dem, i hvor høj grad det pågældende køkken er økologisk.

”Mærket blev lavet i 2009, men på det tidspunkt var der ikke en så klar økologistrategi, som der er nu. Så promoveringen af det er først rigtig startet i 2012, og bare på den tid er vi nået fra under 100 spisesteder, der brugte det, til over 700,” siger kontorchefen.

Ifølge hovedforfatter bag rapporten, Trine Mørk, er der en del ekstra arbejde for virksomhederne i at ansøge om det økologiske spisemærke.

Kan I gøre den proces lettere for virksomhederne?

”Det gør vi hele tiden, vi bliver hele tiden klogere.  Det er ikke ret længe siden, man lavede nogle forenklinger. Vi synes, der er sket meget. Bare på de sidste to år. Det har også noget at gøre med, at dem der skal bruge det, skal vænne sig til at lære at bruge det,” siger Else Molander.

På Foodexpo i weekenden uddelte fødevareminister Dan Jørgensen (S) 83 spisemærker til forskellige virksomheder.

Danskerne kender ikke øko-spisemærkerne

Nicheøkologer oplever vækst i salget

Økologer raser: Plan mod giftregn utilstrækkelig

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter