En del af Watch Medier

FødevareWatchtorsdag9. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
20.03.2014kl. 06.21

”Øko-spisemærket bliver kendt”

Fødevarestyrelsen tager det helt fra oven, at danskerne ikke kender til de økologiske spisemærker, der skal guide dem i forhold til niveauet af økologi på offentlige spisesteder.
Foto: David Bering
Foto: David Bering
af MAJKEN SØNDERGAARD NIELSEN

”Det er ikke særlig overraskende, at folk ikke kender spisemærket, for det er et nyt mærke.  Men vi arbejder på sagen,” siger kontorchef i Ernæringskontoret hos Fødevarestyrelsen, Else Molander, til FødevareWatch.

Institut for Marketing og Organisation på Aarhus Universitet har netop udarbejdet rapporten ”Økologi i offentlige køkkener” på foranledning af Fødevarestyrelsen som et bidrag til at klarlægge, hvordan regeringen kan opnå sit mål om mindst 60 pct. økologi i alle offentlige køkkener i 2020.

Rapporten viser, at danskerne generelt er positive overfor økologi, men at de har ringe kendskab til henholdsvis guld, sølv og bronchespisemærkerne, som skal vise dem, i hvor høj grad det pågældende køkken er økologisk.

”Mærket blev lavet i 2009, men på det tidspunkt var der ikke en så klar økologistrategi, som der er nu. Så promoveringen af det er først rigtig startet i 2012, og bare på den tid er vi nået fra under 100 spisesteder, der brugte det, til over 700,” siger kontorchefen.

Ifølge hovedforfatter bag rapporten, Trine Mørk, er der en del ekstra arbejde for virksomhederne i at ansøge om det økologiske spisemærke.

Kan I gøre den proces lettere for virksomhederne?

”Det gør vi hele tiden, vi bliver hele tiden klogere.  Det er ikke ret længe siden, man lavede nogle forenklinger. Vi synes, der er sket meget. Bare på de sidste to år. Det har også noget at gøre med, at dem der skal bruge det, skal vænne sig til at lære at bruge det,” siger Else Molander.

På Foodexpo i weekenden uddelte fødevareminister Dan Jørgensen (S) 83 spisemærker til forskellige virksomheder.

Danskerne kender ikke øko-spisemærkerne

Nicheøkologer oplever vækst i salget

Økologer raser: Plan mod giftregn utilstrækkelig

Relaterede artikler:

  • Foto: Find Anders

    Danskerne kender ikke øko-spisemærkerne

  • Nicheøkologer oplever vækst i salget

  • Foto: Agrana/ PR

    Økologer raser: Plan mod giftregn utilstrækkelig

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr / Arla
Fødevarer

Arla er snart lige så store i Mellemøsten som i Danmark

Mens det europæiske marked er hårdt ramt af inflation, er der fuld fart på Arlas brands på særligt det mellemøstlige marked. Resten af verden er dog ikke immun over for økonomisk afmatning, siger topchef.
  • Arla runder milepæl med trecifret milliardomsætning
  • Arla kigger ind i svære markedsvilkår

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg
Fødevarer

Tungt pres på Arlas marked for mærkevarer i Europa

For abonnenter

Foto: Henning Hjorth
Detail

Så store bliver Netto, Rema 1000, 365discount og Lidl efter Aldi-exit

For abonnenter

Foto: Salling Group/pr
Detail

Salling Group smider milliardbeløb efter discounthandlen

For abonnenter

Foto: Bo Amstrup
Fødevarer

Endnu et Skare-selskab er konkurs

For abonnenter

Foto: Thea Grav Rosenberg
Fødevarer

Halvdelen af danskerne vil gerne spise flere bælgfrugter

For abonnenter

Læs også

Foto: Bo Amstrup
Fødevarer

Endnu et Skare-selskab er konkurs

Det drejer sig om Skare Beef Production i Vejen, som ifølge Statstidende er taget under konkursbehandling. Ifølge avisen Finans indgav Gældsstyrelsen allerede i oktober en konkursbegæring på selskabet.

For abonnenter

Foto: PR-foto HKscan
Fødevarer

Inflation tyngede indtjening hos fjerkrækoncern

Stigende omkostninger og øgede priser til producenterne slog indtjeningen tilbage hos finske HKScan, hvis eneste lyspunkt var dansk.

For abonnenter

Foto: Tina Nielsen
Fødevarer

Scandi Standard løfter top og bund i 2022

Omsætningen steg med 20 pct., mens resultatet blev løftet med 34 pct. i den svenske kyllingekoncern, der ejer danske Danpo.

For abonnenter

Job

  • Senior Director, Agrifood

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Så store bliver Netto, Rema 1000, 365discount og Lidl efter Aldi-exit – 13.37
  • Pepsico ser lysere end ventet på den organiske vækst i 2023 – 13.12
  • Halvdelen af danskerne vil gerne spise flere bælgfrugter – 13.06
  • Tungt pres på Arlas marked for mærkevarer i Europa – 11.59
  • Arla er snart lige så store i Mellemøsten som i Danmark – 11.58
  • Salling Group smider milliardbeløb efter discounthandlen – 11.53
  • Aldi sælger 16 butikker til konkurrenter – 10.46
  • Endnu et Skare-selskab er konkurs – 09.58
  • Tysk inflation stiger lidt - men kun for en kort bemærkning – 09.19
  • Inflation tyngede indtjening hos fjerkrækoncern – 09.11
  • Ukrainsk ambassadør får stadig sværere ved at tro på Carlsberg – 08.47
  • Arla kigger ind i svære markedsvilkår – 08.25
  • Scandi Standard løfter top og bund i 2022 – 08.09
  • Arla runder milepæl med trecifret milliardomsætning – 08.00
  • Frisk kapital til Mikkeller efter hårde år – 07.14
Flere nyheder

Job

  • Senior Director, Agrifood

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

Se flere jobs

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Legal Counsel til Danmarks Eksport & Investeringsfond (EIFO)

  • Erfaren IT Supporter

Se flere jobs

Kolofon

FødevareWatch
Søg

Sektioner

  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Stine Skriver

stine.skriver@fwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8424

  • Om FødevareWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Job

Abonnement

Prøv FødevareWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

fodevarewatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Læs mere om abonnement her

Adresse

FødevareWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8388

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FødevareWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FødevareWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge