FødevareWatch

Økologerne: Supermarkederne på vej i rigtig retning

Det er kun et spørgsmål om tid, før supermarkederne kan se den ekstra værdi, der ligger i at få reduceret avancerne på økologiske kyllinger og andre økologiske produkter. Nu skal der tages hul på diskussionen, siger formanden i Økologisk Landsforening.

Der er tale om små skridt, men ifølge formanden i Økologisk Landsforening, Per Kølster, har supermarkederne så småt fået øjnene op for, at forbrugerne ønsker at komme tættere på fødevareproducenterne, og gennem øget gennemskuelighed har detailhandlen meget at vinde i forhold til handlen med blandt andet økologiske kyllinger.

"Kommer der det nødvendige fokus på at få skabt gennemskuelighed omkring prisdannelsen, så kan detailhandlen vinde på det her," siger Per Kølster til FødevareWatch.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

I dag eksisterer der ifølge formanden i Økologisk Landsforening to problemstillinger, som mudrer billedet, og gør det svært for både forbrugere og producenter at gennemskue, hvorfor en økologisk kylling skal koste op til det femdobbelte af en konventionelt produceret kylling.

"På den ene side ser landmændene deres varer ligge i køledisken til en pris, som ligger meget langt over den afregningspris, som de modtager, og på den anden side går forbrugeren og forestiller sig, at man som økologisk producent må kunne sidde i en strandstol i syden hele vinteren og slappe af på grund af den høje pris på eksempelvis økologiske kyllinger. Den almindelige forbruger har ingen mulighed for at forstå fastsættelsen af prisen," siger Per Kølster, der mener, at mellemleddene i detailhandlen her har en klar udfordring, ligesom man også fra myndighedernes side bør kigge på, om de økologiske produkter i dag rammes uhensigtsmæssigt meget af momslovgivningen.

Han anfægter især, at momsen bliver lagt oveni som det sidste, inden et produkt kommer til salg.

"Alle ganger op, og det betyder, at det udgangspunkt, som kunderne køber og producenten leverer, ikke tager højde for, at der er nogen, som skal betale for renere grundvand, bedre biodiversitet og klima, besparelser på medicin og dermed sundere danskere osv. De goder kommer man til at betale på en paradoksal måde, hvor det hele ganges op, og det mener vi ikke, er fair," siger Per Kølster.

Diskussionen om en vindersag

Formanden ser meget frem til, at der kommer rigtig hul på diskussionen, som kan føre til øget gennemskuelighed, og han mener, at der ligger nogle mulighed for at lave tingene om, og blandt andet finde "en fairness i avanceberegningerne, så det både bliver billigere for kunden og bedre for producenten, uden at det kommer til at betyde, at det bliver en dårlig forretning for detailhandlen," som Per Kølster udtrykker det.

Han mener blandt andet, at diskussionen kommer helt naturligt i takt med at supermarkederne udfordres af det direkte salg, som i stigende omfang vinder frem i torvehaller, på markedspladser og på internettet.

"Den økologiske kunde er en attraktiv kunde, og jeg tror, at de i detailhandlen kan blive en vindersag, hvis man kan foretage en fornuftig omkostningsstyring og kan få kommunikeret, at man er en kæde, der lytter og befinder sig i øjenhøjde med kunderne," siger Per Kølster, der selv er producent af økologisk øl. 

Minister til supermarkeder: Økokyllinger er alt for dyre

Naturmælk går imod strømmen

Foodservice er vilde med økologi

Mere fra FødevareWatch

Overblik: Her er partiernes erhvervspolitik

VALG 2022: Manglende arbejdskraft og selskabsskattelettelser vil stå højt på den erhvervspolitiske dagsorden under det kommende folketingsvalg, mener politisk redaktør. Trods udfordringer får erhvervslivet dog næppe megen opmærksomhed under valgkampen. Få overblikket over partiernes erhvervspolitiske ønsker her.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier