FødevareWatch

Er du til Bad Boys eller Dream Girls?

Danske ølproducenter kaster om sig med navne til deres mikrobryg-kunstværker. Øl-titler synes at falde inden for tre kategorier.

Foto: Lars Nybøll, Jyllands-Posten

Svaneke Bryghus, mest kendt for ølentusiast-klassikere som Mørk Guld, American Pale Ale og BBQ, mener, at vi nu skal vi til at nyde en Bad Boy Black Ale, en Dream Girl White Ale og en Cold Hotdog.

Det kan Bornholms Tidende berette, men det er imidlertid langt fra de mest kreative titler, man kan finde i det danske øllandskab. De senere år er det nemlig knopskudt frem med alle mulige, mærkværdige navne.

For hvem ville mon ikke drikke en Greed Gone Red fra Amager Bryghus, en Dead Cat Extra fra Beer Here eller en Swedish Chef fra Bies Bryglab?

Tre kategorier

Kaster man et blik ud over de mange spøjse titler, så mærker man nu en tendens. De mange mere eller mindre mærkværdige øl-titler falder nemlig nogenlunde inden for tre kategorier.

Først og fremmest er der dem, som klinger af deres hjemegn. Det er ofte de jyske mikrobryggerier, som eksempelvis det Nørre Snede-baserede HumlePraxis, hvis øl for det meste har Hærvejen i deres navn. I en anden kategori finder vi de mere markante mikrobryggerier, der alle har indholdet af den våde vare i navnet. Mikkeller har eksempelvis Æ, Ø eller Å Pale Ale. Og så er der den største gruppe af mikrobryggerier, som simpelthen bare skal have et fængende navn til øllen.

Det er der selvfølgelig kommet mange morsomheder ud af de senere år. Nordic Brewing Co. har for eksempel Trussetyven i sortimentet. En tørverøget bockøl. Hornbeer ligger inde med øllen Bryggerens syrlige bemærkning, som meget modsat navnet er en mørk øl. Samtidig har Rocket den fine øl Monks on Mars, der holder hele 9,4 pct. alkohol.

Om Svaneke Bryghus har tænkt sig at syre endnu mere ud i denne retning vides ikke, men første skridt er i hvert fald taget med den slemme dreng, drømmepigen og den kolde hotdog.

Specialølmarkedet tegner sig nu for 14,3 pct. af det samlede indenlandske ølsalg i Danmark. Til sammenligning var det tal under tre pct. i 2004.

"Vi har slet ikke set toppen på det her endnu. Selvfølgelig har markedet en mæthedsgrænse, men mikrobryggerierne bliver større, og de store bryggerier kommer mere på banen, så toppen er svær at få øje på," sagde  Thomas Søby, cheføkonom i Landbrug og Fødevarer for nylig til Finans.dk

Specialøl i fortsat vækst

Carlsberg sender Jacobsen-premium-øl på det britiske marked 

Fynsk mikrobrygger opruster til vækst

Tabt agentur kostede for øl-importør 

Carlsberg-chef: Der er igen fuld fart på specialøl

Kendt sjællandsk bryghus investerer stort 

Danskerne skifter udenlandsk vin ud med specialøl

Nu er der igen fart over Fur

Meyer starter samarbejde med kendt bryghus 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier