Specialøl i fortsat vækst
Specialøl finder i stadig stigende grad vej til danskernes indkøbskurve.
Ifølge tal fra Bryggeriforeningen var salget ca. 14 millioner liter i 2004. I 2014 var det steget til ca. 52 millioner liter, knap fire millioner liter mere end i 2013.
Det skriver finans.dk.
Specialølmarkedet tegner sig nu for 14,3 pct. af det samlede indenlandske ølsalg i Danmark. Til sammenligning var det tal under tre pct. i 2004.
"Vi har slet ikke set toppen på det her endnu. Selvfølgelig har markedet en mæthedsgrænse, men mikrobryggerierne bliver større, og de store bryggerier kommer mere på banen, så toppen er svær at få øje på," siger Thomas Søby, cheføkonom i Landbrug og Fødevarer til mediet.
Også i Danmarks næststørste bryggeri, Royal Unibrew, noterer marketing manager Lars Mejlgaard sig mulighederne på specialølmarkedet.
"Specialøl er et spændende segment, som jeg er sikker på får rigtig stor indflydelse på hele ølmarkedet," sagde han i et interview med Fødevarewatch i september måned.
Relaterede artikler:
Mikrobrygger: Jeg bliver aldrig ølnørd
For abonnenter