FødevareWatch

Specialøl i fortsat vækst

Markedet for specialøl vokser stadig støt i Danmark, viser nye tal.

Foto: Casper Dalhoff/Polfoto/Arkiv

Specialøl finder i stadig stigende grad vej til danskernes indkøbskurve.

Ifølge tal fra Bryggeriforeningen var salget ca. 14 millioner liter i 2004. I 2014 var det steget til ca. 52 millioner liter, knap fire millioner liter mere end i 2013.

Det skriver finans.dk.

Specialølmarkedet tegner sig nu for 14,3 pct. af det samlede indenlandske ølsalg i Danmark. Til sammenligning var det tal under tre pct. i 2004. 

"Vi har slet ikke set toppen på det her endnu. Selvfølgelig har markedet en mæthedsgrænse, men mikrobryggerierne bliver større, og de store bryggerier kommer mere på banen, så toppen er svær at få øje på," siger Thomas Søby, cheføkonom i Landbrug og Fødevarer til mediet.

Også i Danmarks næststørste bryggeri, Royal Unibrew, noterer marketing manager Lars Mejlgaard sig mulighederne på specialølmarkedet.

"Specialøl er et spændende segment, som jeg er sikker på får rigtig stor indflydelse på hele ølmarkedet," sagde han i et interview med Fødevarewatch i september måned.

Kendt sjællandsk bryghus investerer stort

Bryggernørd hæver overliggeren for lokale råvarer

Mere fra FødevareWatch

Milliardkoncern løfter indtjeningen på kager og slik

Kage- og konfekturekoncernen Givesco er lykkedes med at forbedre indtjeningen i løbet 2021, men ikke helt nok ifølge ledelsen. Koncernen har med sit store detailfokus også løftet omsætningen til lige knapt 3 mia. kr.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier