Danskerne skifter udenlandsk vin ud med specialøl

Efter nogle år med mere vinindkøb tager danskerne specialøllene fra de mindre danske bryggerier til sig, og det er ifølge en cheføkonom til gavn for den danske økonomi.
Foto: Ritzau/Casper Dalhoff/Arkiv
Foto: Ritzau/Casper Dalhoff/Arkiv

At danskerne i stigende grad køber øl fra specialbryggerier på Fur, Amager, Ærø og så videre, det kan næppe komme bag på nogen. Men at indtaget af de mindre ølbrands tager over, hvor vinen tidligere har stået på middagsbordene, det kan måske overraske dem, der troede, at det alene var den grønne Tuborg og Hoffen fra Carlsberg, der måtte vige pladsen for specialøllene.

Danskernes samlede hang til øl har ifølge Foodculture.dk været faldende de senere år, og i perioden 2008 til 2013 dalede indtaget fra 78 til 64 liter, men ifølge Thomas Søby, der er cheføkonom i Landbrug & Fødevarer, er den udvikling nu ved at vende.

”Danskerne har været på opdagelse i vinen, men de seneste år er der kommet mere entusiasme omkring specialøl, og det kan pirre nysgerrigheden hos danskerne. I dag sætter mange øl på bordet til gæsterne, fordi specialøl indeholder en fortælling om, at det er brygget et særligt sted og af nogle bestemte mennesker,” siger han ifølge Foodculture.

De samlede volumener er stadig forholdsvis små, og ifølge en opgørelse fra Bryggeriforeningen, som Foodculture.dk henviser til, stammede kun hver 17. øl, der blev drukket i Danmark i 2013, fra et mikrobryggeri. Til sammenligning var knap hver 13. øl fra udlandet.

Nu er der igen fart over Fur

Carlsberg satser stort på belgisk specialøl i Danmark

"Om to-tre år skal special-øl stå for 10 pct. af Carlsbergs forretning i Vesteuropa"

Det går fremad for de danske specialbryggere

”I syv år har vi kun betalt for én annonce”

Dansk mikrobryg i solid fremgang

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter