For første gang nogensinde vil der i løbet af 2015 blive langet flere flasker vand over alverdens diske end sodavand.
Det skriver den britiske avis The Independent.
Ifølge avisen har det britiske markedsanalysefirma Canadean offentliggjort en ny analyse, hvor det estimeres at det samlede salg af vand på flaske vil nå op på 233 mia. liter i år, mens salget af sodavand i samme periode vil være på 227 mia. liter. For blot fem år siden hed det forhold 170 mia. liter vand mod 215 mia. liter sodavand.
Ifølge selskabet er det især verdens vækstmarkeder, der vil være skyld i den udvikling, og lande som Indien, Kina og Brasilien har øget deres køb af vand med omkring 10 pct.
”Da næsten en tredjedel af verdens befolkning bor i disse lande, vil det have en stor indvirkning. Det er ofte nødvendigt at købe vand på flaske i områder, der ofte bliver ramt af oversvømmelser eller andre naturfænomener, da disse ofte forurener grundvandet,” siger analytikeren Fiona Bailie til avisen.
Den store vækst i vandsalget i de fattigere lande står dog i skærende kontrast til udviklingen i Europa, hvor salget i store lande som Frankrig, Spanien, Italien og Tyskland stort set står i stampe. Til gengæld trækker det amerikanske marked, som fortsat er det land der forbruger næstmest vand på flaske, godt op i det samlede billede.
Her har salget af sodavand været i frit fald det seneste årti og i 2014 lød faldet i forhold til året før på hele 14 pct. På verdensplan er salget af vand steget med 6 pct. årligt i gennemsnit siden 2008. I den samme periode er sodavandssalget steget med blot 1,3 pct. om året.
Nestlé vil vokse på vand i USA
Er Coca-Colas store sugerør ved at stoppe til?
Pepsi detroniserer Diet Coke som USAs sodavand nr. 2
Vandkongen søger igen efter nye kilder
Iværksættere har succes med postevand på karton
Danica satser stort på dansk vandeventyr
Danskere hælder smeltede gletsjere på flaske