FødevareWatch

Pepsi detroniserer Diet Coke som USAs sodavand nr. 2

Pepsi-Cola overtog i 2014 pladsen som USAs anden mest solgte sodavand fra Diet Coke, viser nye tal fra sodavandsindustrien.

Foto: Mark Lennihan/AP/POLFOTO/arkiv

Pepsi-Cola slog Diet Coke af pinden som USAs anden mest solgte sodavand, viser nye tal fra sodavandsindustrien. Coca-Cola beholder pladsen som USAs suverænt mest populære brand med en markedsandel på 17,6 pct.

Samtidig med ombytningen på toppladserne, skrumpede sodavandsmarkedet i USA i 2014 med 0,9 pct., hvilket var tiende år i træk med nedgang.

Det skriver Wall Street Journal.

Sidste gang der skete et skifte i toppen af sodavandsmarkedet var i 2010, hvor netop Diet Coke slog Pepsi-Cola af pinden som forbrugernes nummer to. I dag har Diet Coke en markedsandel på 8,5 pct., mod Pepsi-Colas markedsandel på 8,8 pct.

Det generelle fald i mængden af solgte sodavand fortsætter stadig sin årlange tendens. Årsagerne er et større fokus blandt forbrugerne på sundhed og begrænsning af sukker og kalorieindtag, hvilket fører til udskiftning af sodavand til fordel for andre drikkevarer som te, energidrikke og vand.

Coca-Cola betalte diætister for at anbefale sodavand

PepsiCo vil spytte milliarder i egyptisk produktion

Mere fra FødevareWatch

Højere omkostninger rammer Danish Crown på indtjeningen i halvåret

Halvårsregnskabet for kødkoncernen viser fremgang på toplinjen, mens indtjeningen falder som følge af dyrere energi, transport og emballage. Salgsfokus er rettet på omstilling væk fra Kina og mere afsætning i Europa og markeder som USA og Japan. Fokus på flere plantebaserede produkter.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier