FødevareWatch

Nestlé vil vokse på vand i USA

Den schweiziske fødevare- og drikkevarekoncern Nestlé satser stort på amerikanernes tørst efter vand. Rekordinvesteringer i USA i år skal være med til at øge koncernens rentabilitet i dette markedssegment.

Foto: AP/Ritzau/arkiv

Den schweiziske storkoncern Nestlé vil i høj grad sikre væksten i selskabet i de kommende år gennem et fokus på sit salg af kildevand i USA.

Det skriver Wall Street Journal.

Ifølge avisen har Nestlé planer om at investere op til 200 mio. dollars i år og åbne syv nye produktionslinjer i USA. Den tilvækst af produktionskapacitet er omkring dobbelt så stor, som det selskabet har tilføjet i landet i de seneste fem år tilsammen.

Det er ændrede forbrugertendenser i USA, som får koncernen til netop at satse på salget af vand på dette marked i et forsøg på at forbedre rentabiliteten i sin globale forretning indenfor dette segment, siger Marco Settembri, der er adm. direktør for Nestlé Waters, til avisen.

”De (amerikanerne, red.) vil have bobler. Men de vil have sunde bobler,” siger direktøren med henvisning til det skifte der foregår i USA, hvor forbrugerne køber langt mere vand på flaske – både med og uden bobler og smag – i stedet for sodavand.

Ifølge Beverage Marketing Corporation vokser salget af vand på flaske så hurtigt i USA, at det kan overgå salget af sodavand målt i volumen allerede i 2017.

Men for Nestlé er vandsegmentet pt. ikke ligefrem en uudtømmelig indtægtskilde. Nestlé Waters kan således fremvise en indtjeningsgrad på sølle 9,7 pct. Det er den laveste på tværs af alle koncernens forretningsdele, og indtjeningsgraden for hele koncernen er på 15,3 pct.

Her skal den amerikanske vandtørst altså hjælpe til med at vende det billede.

Danskere hælder smeltede gletsjere på flaske

Entreprenørfirma på trapperne med kapsel med smag

Kapselproducent sagsøger Nestlé for patentkrænkelse

Nestlé vil dyrke en portion motion

Nestlé og Hershey sparker Chr. Hansen i gang i USA

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier