FødevareWatch

Harboes Bryggeri op i nyt gear

Harboe-koncernens topledelse ser et klart niveauskifte i indtjeningen, lufter muligheden for stabile udbytter - og håber på mere opmærksomhed fra aktiemarkedet.

Foto: Thomas Borberg/Polfoto/Arkiv

Bryggerikoncernen Harboes Bryggeri har i indeværende regnskabsår løftet indtjeningen til et nyt niveau efter et par hårde år, der lagde pres på indtjeningen.

I løbet af få år skal den nuværende overskudsgrad mindst fordobles, og drivkraften er i høj grad en strategi baseret på salg af egne brands på fjerne markeder. En række landechefer er ansat globalt, og bryggeriet står over for at rekruttere flere internationale sælgere.

Det er et af budskaberne fra adm. direktør og stemme-majoritetsaktionær Bernd Griese og koncerndirektør Ruth Schade i et interview med FødevareWatch.

Harboe har fra regnskabsåret 2011/2012 og frem til 2013/14 set forretningen, målt på overskudsgraden, være under pres - fra overskudsgrader omkring de 5 procent til overskudsgrader i omegnen af 1 pct. Nu kravler overskudsgraden igen op på 3 pct. i de første 9 mdr. af 2014/2015.

Hvad er de væsentligste årsager til det dyk, I så i 2012/2013 og 2013/2014 – og de væsentligste årsager til, at det nu igen ser ud til at gå den rigtige vej?

”Konkurrencesituationen i de år har været meget hård, og vi har set enorme råvareprisstigninger undervejs. Det har ikke været muligt for os at vælte dem over på vores kunder, som vi har jo længerevarende aftaler med.  Samtidig har vi intensiveret vores indsats i Harboe International og bl.a. ansat en lang række regionale eksportchefer og general managers, der skal styre hele vores internationale udvikling, og der går jo nogle år, før en sådan person kan tjene sin egen løn. Men det er en del af vores fremtid, det er vores strategiske indsatsområde. Det er bevidst handling, hvor vi har sagt, at det må koste det, som det koster," siger Ruth Schade.

Til sammenligning havde børsdarlingen og Danmarks næststørste bryggeri Royal Unibrew og storkoncernen Carlsberg overskudsgrader i størrelsesordenen 13-14 pct.  i 2014.

Langt større fokus på egne mærker

Harboe har i en lang årrække været forbundet med et bryggeri, der har produceret øl i den lave prisklasse, både som private label og med egne mærker til store detailhandelskæder i Nordeuropa. Private label, eller på godt dansk private mærker, sælges typisk til discountpriser med meget små marginer til leverandører. Det er i det lys, at Harboe nu styrer forretningen ind på en satsning på nye markeder, hvor øllene sælges under egne brands til klart højere priser.

”Samtidig har vi hele vores udviklingsafdeling, specielt inden for Harboe Ingredients, som vi ser nogle rigtig gode fremtidsmuligheder i. Vi har også gjort rigtig meget internt i udvikling og træning af vores medarbejdere,” tilføjer Ruth Schade.

Hyrer nye folk

Harboe har tre strategiske forretningsområder: Harboe Nordic, der sælger i Nordeuropa, Harboe International på øvrige markeder og netop Harboe Ingredients, som Ruth Schade henviser til. Harboe udvikler og fremstiller her maltbaserede ingredienser, der markedsføres over for den internationale fødevareindustri.

Ifølge Bernd Griese hænger forventningerne til et stort løft i overskudsgraden også sammen med store gennemførte investeringer i produktionsapparat og i energibesparende aktiviteter.

”Og vi har investeret i markedet, idet vi har bygget oversøiske markeder op sammen med vores distributører og samarbejdspartnere. Vi har investeret i vores brands, og det har vi brugt mange penge på de seneste par år. I dag har vi ca. 1300 forskellige produkter. Vi skal have nogle nicheprodukter, nogle andre produkter end de produkter, som de store bryggerier sælger som lavprisprodukter,” påpeger han og tilføjer:

”Det viser sig, at vores udviklingsarbejde med nicheprodukter har styrket os internationalt – og der ser vi den store fremtid. Vi kan se, at de produkter, som vi sælger oversøisk er meget mere interessante for os, end nogle af de produkter, som vi sælger i for eksempel Tyskland. Derfor ansætter vi nu også mellem fem- og ti internationale sælgere, der har relationer til de markeder, som vi ønsker at være på.  Vi ser rigtig store muligheder der.”

Men trods de investeringer de seneste år har indtjeningen vel ligget noget lavere end forventet?

”Ja, men nu er der en ny situation, og vi har også sagt, at vi forventer bedre tider nu, hvor vi har lavet omstillingen, som vi forventer rigtig meget af. Og så kan vi jo også se, at dollaren og pundet er steget.”

Er det årsagen til det niveauskifte, vi har set de seneste måneder – og er råvarepriserne også faldet?

”Ja, det er det – og råvarepriserne er også faldet lidt igen.”

Så der er tale om et længerevarende niveauskifte i indtjeningen?

”Ja.”

I har et mål om en overskudsgrad på 6-8 pct. i løbet af to-fem år. Er det den vej, som I nu er slået ind på?

”Ja. Harboe International satser vi meget på nu, og Harboe Nordic er selvfølgelig også en meget vigtig del for os.  Vi har en produktionskapacitet på 10 mio. hektoliter, og dem skal vi fordele på den bedste måde. Vi vurderer konstant værdien af de kontrakter, der indgås med henblik på at opnå den bedste balance mellem indtjening og kapacitetsudnyttelse.”

Et stærkt kapitalberedskab

Ifølge Ruth Schade ”skal man også holde sig for øje”, at Harboe har afskrivninger på 90-100 mio. kr. hvert eneste år.

”Vores cash flow er positivt, og vi har ikke den store rentebærende gæld, og med det cash flow, som vi har, og de penge, som vi tjener, kan vi betale vores egne investeringer, plus vi har mulighed for at ekspandere med vores kunder og vokse organisk. Vi har et stærkt kapitalberedskab, der gør, at vi står rigtig stærkt.”

Bernd Griese fremhæver i samme forbindelse, at Harboe har købt egne aktier op, og at de har en værdi på 130 mio. kr. Hertil kommer en kassekredit, en trækmulighed på 200 mio.kr., som bryggeriet ikke udnytter.

”Vi har en fantastisk situation, og så er der også plads til udbytter, hvis vi vil det. Og jeg håber, at vi i fremtiden kan have en mere stabil udvikling i vores udbyttepolitik, da vi ikke investerer så meget mere i maskiner og bygninger. På den måde kan vi blive en mere interessant partner på børsen.”

Svært børsmarked

Harboe’s aktie er i 2015 kommet godt fra start med en kursstigning på knap 25 pct., men set over en femårig periode er kursen i omegnen af status quo.

Har aktiemarkedet forstået den historie, som I fortæller; når man ser på fem års kursudvikling, ser det ud til, at det ikke helt er forstået?

”Hvis man tænker på, at vi over de seneste 25 år har investeret 2,5 mia. kr. i vores maskinpark og eksport, og vores børsværdi så kun skulle være omkring 500 mio.kr. Der er et eller andet skævt,” pointerer Griese.

Ruth Schade tilføjer:

”Med det kapitalberedskab, som vi har, har vi muligheden for at vokse organisk, og det kræver nogle enorme ressourcer at investere i mærker, i markeder og i mennesker. Vi har jo ikke opkøbt virksomheder med nogle mærker, men skal lave hele grundarbejdet selv. Så det er måske en mere langsigtet vækst, som man skal kigge på hos os.”

Kursen er steget pænt i år, men kommer jo fra et relativt lavt niveau. Gennemfører I road shows og investorpræsentationer generelt?

”Det har vi gjort en overgang, men ikke de seneste år, hvor vi har brugt rigtig mange ressourcer og ledelsesmæssige kræfter på at forandre vores virksomhed. Der har vi haft fokus. Og der har også blandt investorerne været meget fokus på C20-virksomhederne på børsen,” hedder det fra de to topdirektører.

Det lyder som om, at I er parate nu til at arbejde mere med børsmarkedet?

”Ja, det er rigtig – og vi har orden i eget hus, når vi nu gør det.”

God læsning for investorer

Økonomisk Ugebrev Formue konkluderede i kølvandet på regnskabet for tredje kvartal, at det var ”god læsning for investorerne på flere fronter”.

Ugebrevet fremhævede bl.a., at selskabet igen er begyndt at købe egne aktier tilbage efter en pause i både 1. og 2. kvartal af regnskabsåret. 23 pct. af koncernens aktiekapital er nu egne  aktier.

”Det er ganske massivt, men vi ser meget positivt på dette, da det er meget værdiskabende for de eksisterende aktionærer,” skriver ugebrevet og konkluderer bl.a.:

”Så længe man dedikerer en del af cash-flowet til aktietilbagekøb og udbytte, mener vi at aktien er attraktiv på det nuværende niveau.”

Markant resultatfremgang i Harboes

Henrik Brandt er alle pengene værd for aktionærerne i Royal Unibrew

Unibrew er Nordeas favoritøl-aktie i Danmark

Royal Unibrew løfter overskud til rekordhøjde

Carlsbergs russiske fodlænke løsner grebet en anelse

Det går fremad for de danske specialbryggere

Verdens største bryggeri skuffer på driften

Rygter om fusion mellem Sabmiller og AB Inbev bobler op igen

Heineken gennemfører salg og giver pengene til aktionærerne

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier