Sidste år lancerede den amerikanske læskedrikgigant Coca-Cola et nyt produkt, Coca-Cola Life, som er sødet med stevia – en plante, der ses som et naturligt og sundere alternativ til både rørsukker, majssirup og kunstige sødemidler.
Rivalen PepsiCo ville dog ikke stå tilbage for landsmændene og lancerede kort tid efter sin egen stevia-cola, Pepsi True.
Mens Coca-Cola Life er kommet på hylderne i en række lande verden over, har Pepsi True indtil videre kun været tilgængelig gennem webbutikken Amazon – men det skal der nu ændres på.
PepsiCo har nemlig annonceret, at man har planer om at sende produktet i butikkerne i byerne Denver, Minneapolis og Washington i løbet af denne uge.
Det skriver Wall Street Journal.
De to læskedrikgiganters fokus på stevia-sødede produkter er uden tvivl et forsøg på igen at få taget i de i stigende grad sundhedsbevidste forbrugere verden over, som har vendt sig væk fra sodavandsprodukter i de senere år.
Stevia-sødede sodavand har ikke nær så mange kalorier, som produkter sødet med rørsukker eller majssirup, og de er samtidig et naturligt alternativ til light-produkter med kunstige sødemidler som aspartam, der er blevet kædet sammen med en forhøjet kræftrisiko.
Stevia har dog ifølge Wall Street Journal en bitter eftersmag. Derfor er de nye produkter fra Coca-Cola og PepsiCo også sødet med en blanding af stevia og almindelig rørsukker, og begge selskaber finjusterer stadig deres opskrifter, skriver avisen.
Det ser dog unægtelig ud til, at de stevia-sødede produkter er kommet for at blive.
Pepsi vil sælge ny sodavand på Amazon
Coca Cola lancerer en grøn cola
Sverige bliver frontløber for ny Coca-Cola-satsning
Stevia kan true sukkermarkedet
Naturligt sødemiddel hitter