FødevareWatch

Pepsi vil sælge ny sodavand på Amazon

Pepsi True er sodavandsgiganten PepsiCos seneste opfindelse. Der er tale om en ny sodavand med mellemhøjt kalorieindhold, som til at starte med udelukkende vil blive solgt gennem Amazon.

Pepsi True er amerikanske PepsiCos seneste skud på stammen.

Der er tale om en ny sodavand med mellemhøjt kalorieindhold, som til at starte med udelukkende vil blive solgt gennem e-handelsplatformen Amazon. Det skriver Wallstreet Journal.

Sodavanden som efter planen skal lanceres midt-oktober, bliver den 2. sodavand fra et stort brand navn, der sælges online. Coca-Cola  begyndte således at sælge Surge på Amazon i september.

Den nye sodavand slægter også sin konkurrent på i en andet henseende. Sidste år introducerede Coca-Cola i Argentina sodavanden Coca-Cola Life, som også er en kaloriereduceret sodavand sødet med sukker og stevia. I august landede Coca-Cola Life i USA.

En talsmand fra Pepsi siger, at salget via Amazon vil øge forbrugernes opmærksomhed omkring produktet og måle forbruger respons inden sodavanden lander på hylderne i detailhandlen.

Lightsodavand på retræten

Ifølge Wallstreet Journal kommer de sodavandsgiganternes nye produkter i en tid, hvor salget af lightsodavand falder og debatten om sodavandsforbrug og fedme er tiltagende.

Det amerikanske forbrug af lightsodavand faldt således 6,3 pct. sidste å,r mens forbruget af almindelig sodavand kun faldt 1,7 pct. ifølge Beverage Digest.

Pepsis fremstød kommer blot en uge efter, at selskabet sammen med bl.a. Coca-Cola gik ud med løfter om at skære 20 pct. af de kalorier, som amerikanerne indtager gennem deres sodavand ved at reklamere mere for mindre portioner, vand og diet-produkter. 

Indsatsen, som skal forløbe over en 10-årig periode, inkluderer også Dr Pepper Snapple Group og blev fremlagt på Clinton Global Initiative årsmødet i New York 23. september som reaktion på længere tids kritik af industrien for at bidrage til USA fedmeepidemi.

Drikkevareindustrien vil sørge for uafhængig evaluering af projektet for at sikre løbende fremskridt i målet om en 20 pct. kaloriereduktion, som er fastsat til 2015.

Fleggaard stopper leverance til netbutik

Coca-Cola ind i kampen for den slanke linje

Sundhedsbølge slår igennem hos smagsudvikler

Coca-Cola sælger igen kult-sodavand

Mere fra FødevareWatch

Chokoladekoncern undskylder til Kina

Chokoladekoncernen Mars har været ude med en officiel undskyld til Kina, hvor den bl.a. understreger, at Mars ”respekterer Kinas nationale suverænitet”. Det sker, efter koncernen har refereret til Taiwan i en reklamekampagne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier