FødevareWatch

Naturligt sødemiddel hitter

Salget af det naturlige sødemiddel stevia forventes at vokse med 14 pct. i år. Markedet vil dermed være vokset med en tredjedel på blot 5 år, men det fulde potentiale er langt fra udfyldt endnu.

Det naturlige sødemiddel stevia har for alvor vundet indpas i den globale fødevare- og drikkevareindustri i de senere år, hvor Coca-Cola f. eks. senest har rullet den grønne, stevia-sødede cola, Coca-Cola Life, ud på en række markeder – og populariteten ser ud til at fortsætte.

En ny analyse fra konsulentfirmaet Zenith International peger således på, at det globale salg af stevia vil stige med 14 pct. til 4.670 tons i indeværende år. Det skriver mediet foodbev.com.

Dermed ryger markedsværdien for sødemidlet op på 336 mio. dollar.

”Forbrugerne kigger i stigende grad med kritiske briller på indholdet i fødevarer og læskedrikke. Nedbringelse af sukkerindholdet er yderst vigtigt for producenter, og i og med at forbrugerne nu også begynder at vende sig væk fra kunstige sødemidler, så giver stevias naturlige egenskaber og lave kalorieindhold det en stor fordel,” udtaler Simon Redwood fra Zenith ifølge mediet.

Salget af stevia lå i 2010 på 3.500 tons og er altså steget med 33 pct. på blot 5 år, hvis ellers prognosen for 2014 holder stik. Zenith forventer, at markedet vil stige yderligere til 7.150 tons i 2017 – altså en fordobling siden 2010 – og opnå en markedsværdi på 578 mio. dollar.

”Motivationen for sundhed i vigtige asiatiske markeder som Indien og Indonesien er stadig lavt, og der forventes at gå nogle år, inden stevia virkelig hitter i disse lande. Når det gør, vil potentialet for stevia for alvor blive realiseret,” siger Simon Redwood.

Coca Cola lancerer en grøn cola

Sverige bliver frontløber for ny Coca-Cola-satsning

Sundhedsbølge slår igennem hos smagsudvikler

Forældre: Børn bør få sukker frem for andre sødemidler

Mere fra FødevareWatch

Perfekt storm får Co-Ros regnskab til at styrtdykke

Den verdensomspændte juice- og iskoncern Co-Ro blev ramt af tre faktorer, der skabte den perfekte storm i et hårdt år. Selskabet vil nu gøre sig selv uafhængig fra de største markeder og satse mere på nye.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier