FødevareWatch

Stor fremgang for julespecialøl

Carlsberg oplever stor efterspørgsel på julespecialøl. Salget ligger for øjeblikket mere end 25 pct. over sidste år, og bryggeriet får i år det største julesalg til dato.

Foto: Kenneth Meyer/Polfoto

Som FødevareWatch tidligere har beskrevet, er danskerne vilde med specialøl. Og efterspørgslen på øl, der adskiller sig fra den normale pilsner, er nu også at mærke på markedet for juleøl, lyder det fra Carlsberg.

”Vi har stort set allerede udsolgt af vores julespecialøl, og det betyder, at vi har solgt over 25 pct. mere end sidste år. Dermed får vi de største salg af julespecialøl nogensinde, og det fortæller os, at flere og flere danskere drikker øl til julemaden. Det er ikke længere kun til julefrokosterne men også til juleanden og flæskestegen juleaften blevet populært at drikke juleøl,” siger Morten Boye, marketingdirektør i Carlsberg Danmark til FødevareWatrch.

Bryggeriets portefølje af julespecialøl inkluderer Jacobsen Golden Naked Christmas Ale, Jacobsen Julebock og Julemumme fra Kongens Bryghus. Derudover sælger man også juleøllen Semper Ardens Christmas Ale.

Bryggeriet oplyser ikke salgstal i liter, men ifølge marketingdirektøren er den store efterspørgsel kommet lidt bag på bryggerigruppen.

”Vi har nok lidt undervurderet trangen til julespecialøl, men på den anden side vil vi hellere få udsolgt, end vi vil stå tilbage med varer i januar, hvor det er rigtig svært at sælge juleøl. Det handler om timing, men der er ingen tvivl om at vi kunne have solgt mere, hvis vi havde produceret mere,” siger Morten Boye.

Dansk øltørst knækker kedelig kurve

Ølkategorien åbner sig som vinen

Ifølge marketingdirektøren ser man fremgangen indenfor specialøl udvikle sig på flere fronter.

”Specialøl er i fremgang og vokser i år med 15-16 pct., og vi ser, at danskerne har fået øjnene op for ølkategorien på samme måde, som vi for år tilbage så vinkategorien åbne sig. På samme måde, som  alle begyndte at kende til områder og druesorter, så åbner ølkategorien sig nu, og vi taler om øltyper og øl fra forskellige regioner,” siger han og tilføjer:

”Derudover handler det også om, at vi ser et stigende salg af specialøl omkring højtiderne og særlige lejligheder. Vi ser det til jul og påske, men vi ser det også med vores høstbryg og i forbindelse med oktoberfesten.”

Julebryggen storsælger stadig

Lidt uden for segmentet af specialøl finder man den nok mest kendte danske juleøl, Tuborg Juleøl. Også den sælger godt i år, og den øgede interesse for specialøl har på ingen måde hevet kunderne væk fra "sneøllen," som har brugt den samme kendte tegnefilms-reklamefilm siden 1984.

”Vi ser også en vækst i salget af Tuborg Julebryg, som vi også får udsolgt af. Det betyder, at vi får en vækst på over 20 pct. i forhold til sidste år," lyder det fra Morten Boye, der videre om salget af den mere traditionelle julebryg tilføjer:

"Det marked er mere kampagnedrevet end specialølsmarkedet er, men vi ser, at vi tager markedsandele, og med væksten er vi meget tilfredse med udviklingen, og igen  fortæller det os, at vi dels har et meget stærkt mærke, på trods af øllen kun sælges 7 uger om året, dels at forbrugerne ønsker øl , som passer til særlige lejligheder og højtider. Nogle mennesker går hele vejen og kaster sig over julespecialøllene, mens andre finder den det lidt for kompliceret og i stedet vælger at gå op til en Tuborg Julebryg.”

Nu skal der drikkes jul

Tuborg overhaler Carlsberg

Vestfyen reddet af specialøl

Carlsberg skaber værdi med ny ølserie

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier