FødevareWatch

Dansk øltørst knækker kedelig kurve

Efter mange års fald på det danske ølmarked stiger salget i år med 2-3 pct. Kurven er permanent knækket, mener Bryggeriforeningen, der peger på lempet ølafgift som årsag.

Foto: /ritzau/Martin Lehmann/Arkiv

Omkring 10 mio. liter øl eller 2-3 pct. Så stor bliver stigningen i salget på det danske ølmarked i 2014 sammenlignet med sidste år. Det fortæller direktøren i de danske bryggeriers brancheorganisation, Bryggeriforeningen, til FødevareWatch.

Det ser virkelig ud som om, at kurven er knækket"

Niels Hald, direktør, Bryggeriforeningen
"Det er en fantastisk situation," fastslår direktør Niels Hald.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

For selv om en stigning på et par pct. ikke i sig selv er voldsomt, så bliver den det, når den sættes ind i konteksten. For salget på det danske ølmarked er faldet gradvist i løbet af efterhånden rigtigt mange år og med cirka en tredjedel det seneste årti. Endvidere følger årets stigning efter et år, hvor branchen glædede sig over, at faldet fra 2012 til 2013 var mere beskedent end de foregående.

"Efter en årrække med tilbagegang fladede det ud sidste år, og i år kommer vi til at se en stigning på 2-3 pct. Det ser virkelig ud som om, at kurven er knækket," konstaterer direktøren.

Sommer, afgifter og specialøl

Det samlede ølsalg i 2014 kan i sagens natur ikke aflæses til sidste dråbe endnu. Men når Bryggeriforeningen alligevel er skråsikre på stigningen, er det baseret på udviklingen i den volumenbaserede medlemsstatistik, der løbende ajourføres.

Ifølge Niels Hald er der flere årsager til årets stigende salg. Foruden klassikeren med årets varme sommer - hvortil det dog kan bemærkes, at sidste års sommer ligeledes var varm - peger direktøren for brancheforeningen lidet overraskende også på en anden forklaring: Den nedsættelse af ølafgiften med 15 pct. der blev gennemført i juli 2013.

Vi mener, at det først og fremmest skyldes sænkelsen"

Niels Hald, direktør, Bryggeriforeningen
"Vi mener, at det først og fremmest skyldes sænkelsen. Vi har ganske vist endnu ikke tal for, hvordan salget fordeler sig nord henholdsvis syd for grænsen, men vi kan konstatere, at væksten kommer samtidig med fjernelsen af afgiften," siger han.

Endelig vurderer Niels Hald, at den stigende interesse for specialøl også har været med til at øge salget. Ikke kun af specialøl, men også af de traditionelle øltyper.

"Den store variation af øl og de mange spændende bryggerier er med til at drive danskernes interesse for øl længere og længere op på forbrugernes agenda."

Importøl fylder mest på hylderne

Specialøl og udenlandsk øl vokser i Danmark

Bryggerier: Afgiftsnedsættelse virker

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier