Den franske spirituskoncern Pernod Ricard har netop offentliggjort sine salgstal for første kvartal af det skæve regnskabsår 2014/2015. Her meldes om en fremgang på 2 pct. på organisk basis til 2,04 mia. euro.
Da valutakurser påvirker toplinjen i negativ retning, ender den reelle vækst dog kun på 1 pct.
Det er primært på selskabets vækstmarkeder, at man oplever en stigning. Her er salget gået frem med 5 pct. i perioden. Den tendens er særlig drevet af markederne Indien og Afrika/Mellemøsten, som vokser med henholdsvis 21 og 22 pct. målt på værdi.
Til gengæld er der tilbagegang på det vigtige kinesiske marked. Godt nok har man øget salgsvolumenen i det enorme land med 4 pct., men et negativt prismix betyder at værdien af de volumener er 9 pct. mindre end samme kvartal året før.
Herudover er der også nedgang på ”hjemmemarkedet”, da salget falder med 1 pct. i Europa i kvartalet.
Pernod Ricard oplyser, at forventninger til helåret lyder på en organisk vækst i indtjening fra fortsættende aktiviteter på mellem 1-3 pct. Det er ifølge Bloomberg noget under analytikernes forventninger. Konsensus i markedet lyder ifølge mediet på godt 4 pct.
Kina trækker ned for fransk spiritusproducent
Absolut stilstand for fransk spiritusproducent
Spiritusproducent genopliver ”the dude”
Pernod vil fordoble salget af Jameson-whiskey
Spiritusgigant vil udnytte lokalbølgen