Den franske spiritusgigant Pernod Ricard SA, der står bag mærker som Absolut Vodka og Malibu Rom, trisser fortsat stille og roligt derudad i et adstadigt tempo. Det er den overordnede konklusion på koncernens netop aflagte regnskab for tredje kvartal, samt de første ni måneder af finansåret 2013/2014.
Salget er i finansårets første ni måneder landet på 6,186 mia. euro – svarende til godt 46 mia. kroner – mod 6,650 mia. euro i samme periode af 2012/2013. Og det er fuldt ud i tråd med selskabets salg i det første halvår, skriver Pernod Ricard i en pressemeddelelse.
Selvom det organiske salg ligger på et stabilt niveau, så viser toplinjen dog et mindre fald, når man medregner diverse opkøb og frasalg, samt påvirkningen fra valutaudsving. Det gør sig gældende både for tredje kvartal, de første ni måneder, samt de første seks måneder, som alle viser en nedgang på 7 pct.
Påske og prisstigninger
Pernod Ricard kan ellers fremvise en beskeden salgsvækst i både Nord- og Sydamerika, samt Europa, på henholdsvis 4 pct. og 2 pct., og det moderate resultat for hele koncernen skyldes primært en nedgang i Asien på 3 pct. hvilket i høj grad skyldes en nedbringelse af varelagrene i Kina.
Det nogenlunde flade salg i Europa skyldes udfordringer som prisstigninger og en senere påske, hvilket har skabt nulvækst i Vesteuropa, mens forretningen i Østeuropa har oplevet en fremgang på 9 pct, skriver selskabet.
Pernod Ricard får ca. 33 pct. af sin omsætning fra Europa, mens 25 pct. kommer fra Nord- og Sydamerika, og de sidste godt 40 pct. stammer fra resten af verden, herunder især Asien.