FødevareWatch

Skrumpende sprutsalg skuffer hos fransk luksuskæmpe

Mindre tørst efter cognac i Kina kostede dyrt for den franske luksuskæmpe LVMH i første kvartal.

Foto: Colourbox

Det franske luksusselskab LVMH, der er verdens største målt på omsætning, oplevede et fald i omsætningen inden for vin og spiritus på 8 pct. til 888 mio. euro i årets første tre måneder.

Renset for valutaudsving var faldet på 3 pct., blandt andet forklaret af et dyk i salget af cognac, herunder LVMH's Hennessy-mærke, i Kina, hvor det nye politiske ledelseshold ifølge Bloomberg har skåret kraftigt ned på forbruget på dyre festmiddage og gaver.

Til gengæld var der godt gang i salget af champagne, hvor LVMH står for mærkerne Möet & Chandon, Dom Pérignon, Krug og Veuve Cliquot, og især årgangschampagner viste stærk vækst, skriver det franske selskab.

Samlet steg salget 4 pct., eller 6 pct. på organisk basis, til 7,21 mia. euro i kvartalet for LVMH, trukket op af pæn vækst inden for tøj og lædervarer, ikke mindst takket være en "entusiastisk modtaget" ny kollektion af Louis Vuitton-tasker.

Analytikerne havde sat næsen op efter en omsætning på 7,36 mia. euro ifølge et estimat indsamlet af Bloomberg.

Tørsten stiger efter hjemmelavet whisky

Frankrig på vej med høje fastfood-afgifter

Ny ædruelighed kan gavne Carlsberg

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier