Skrumpende sprutsalg skuffer hos fransk luksuskæmpe

Mindre tørst efter cognac i Kina kostede dyrt for den franske luksuskæmpe LVMH i første kvartal.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
AF RITZAU FINANS

Det franske luksusselskab LVMH, der er verdens største målt på omsætning, oplevede et fald i omsætningen inden for vin og spiritus på 8 pct. til 888 mio. euro i årets første tre måneder.

Renset for valutaudsving var faldet på 3 pct., blandt andet forklaret af et dyk i salget af cognac, herunder LVMH's Hennessy-mærke, i Kina, hvor det nye politiske ledelseshold ifølge Bloomberg har skåret kraftigt ned på forbruget på dyre festmiddage og gaver.

Til gengæld var der godt gang i salget af champagne, hvor LVMH står for mærkerne Möet & Chandon, Dom Pérignon, Krug og Veuve Cliquot, og især årgangschampagner viste stærk vækst, skriver det franske selskab.

Samlet steg salget 4 pct., eller 6 pct. på organisk basis, til 7,21 mia. euro i kvartalet for LVMH, trukket op af pæn vækst inden for tøj og lædervarer, ikke mindst takket være en "entusiastisk modtaget" ny kollektion af Louis Vuitton-tasker.

Analytikerne havde sat næsen op efter en omsætning på 7,36 mia. euro ifølge et estimat indsamlet af Bloomberg.

Tørsten stiger efter hjemmelavet whisky

Frankrig på vej med høje fastfood-afgifter

Ny ædruelighed kan gavne Carlsberg

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter