FødevareWatch

Kina trækker ned for fransk spiritusproducent

Omsætningen er faldet med 7 pct. for den franske spirituskoncern Pernod Ricard i det seneste år. Det er primært problemer i Kina, som fører til nedgangen i salget.

Den franske spiritusgigant Pernod Ricard har oplevet store problemer med salget på det vigtige kinesiske marked i sit seneste finansår.

Det er hovedkonklusionen i det regnskab som koncernen netop har offentliggjort for sit skæve finansår 2013/2014.

Omsætningen for året lander på 7,95 mia. euro, hvilket er 7 pct. lavere end de 8,58 mia. euro der fløj ind på toplinjen i 2012/2013. Driftresultatet skrumper med 8 pct. fra 2,23 mia. euro til 2,06 mia. euro, mens bundlinjen lander på 1,03 mia. euro mod 1,19 mia. euro i det foregående finansår. Det svarer til en nedgang på 14 pct.

Grunden til det pressede årsresultat er primært svigtende salg i Kina. Her er omsætningsnedgangen på hele 23 pct., mens man har set en beskeden toplinjevækst i resten af Asien, Europa og Nord- og Sydmaerika, viser regnskabet.

Samtidig forklares de skuffende resultater også med ”højst ufavorable” valutaforhold, som ifølge koncernen har kostet 199 mio. euro på driften.

Fyrer 900

Pernod Ricard forklarer, at man kører videre med planerne om en tidligere annonceret sparerunde, som skal nedbringe omkostningerne i koncernen med 150 mio. euro over de næste tre år, og man forventer, at salget tager fart igen i anden halvdel af finansåret 2014/2015.

Spirituskoncern har ifølge Wall Street Journal desuden bekræftet tidligere spekulationer om, at den omfattende spareplan vil medføre en fyreseddel til 900 medarbejdere, hvilket svarer til 5 pct. af den samlede arbejdsstyrke.

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier