Den franske spiritusgugant Pernod Ricard SA vil øge salget af sin whiskey Jameson betydeligt over de kommende år i et forsøg på at følge med den globale markedsleder Jack Daniel’s. Pernod Ricard har således planer om at fordoble salget af Jameson til 1 mia. euro i 2020, afslører den franske koncerns brandingchef Thierry Billot i et interview med nyhedsbureauet Bloomberg.
”Vores langsigtede mål er helt klart at blive anset globalt som et brand på størrelse med Jack Daniel’s. Vækst i USA vil være en stor del af det – vi er stadig langt bagefter der – og vi skal også åbne det asiatiske marked,” siger Thierry Billot til mediet.
Produktionen af Jameson-whiskey blev grundlagt i 1780, og produktet har dermed over 80 år mere på bagen end sin amerikanske rival. Pernod overtog Jameson-brandet i 1988, da koncernen opkøbte Irish Distillers.
Siden har man øget salget fra 466.000 kasser whiskey om året til 4,3 millioner kasser i det seneste regnskabsår. Salget er mellem 2002 og 2012 steget med gennemsnitligt 7,5 pct. årligt, sammenlignet med blot 2,9 pct. for det overordnede spiritusmarked.
Jack Daniel’s solgte sidste år 13,2 millioner kasser whiskey mod Jamesons 4,3 millioner kasser.
Verdens største destilleri sælger whiskybrand
Whisky-elskere går en hård tid i møde