FødevareWatch

Milliardfond kigger på danske fødevareselskaber

Den danske kapitalfond Odin Equity Partners er på jagt efter nye investeringer, og fokus er rettet mod fødevaresektoren. “Vi er meget interesseret i at opkøbe i sektoren,” siger ledende partner Jacob Bergenholtz.

Foto: Colourbox

Kapitalfonden Odin Equity Partners ser mod fødevaresektoren i jagten på nye investeringer.

Fonden ejer allerede virksomhederne System Frugt og SFK Foods, men er langt fra afvisende over for at opkøbe endnu flere selskaber i branchen.

Det fortæller fondens ledende partner, Jacob Bergenholtz, til FødevareWatch.

"Vi vil rigtig gerne mere i sektoren. Fødevareindustri er meget spændende, fordi der er en række stærke kompetencer på området i Danmark. Der er mange stabile forretninger, og hvis man rammer nicherne, så er der potentiale for stor vækst og indtjening," siger han.

Strategien hos Odin Equity Partners, der har to fonde med en samlet investeringsmuskel på 2,2 mia. kr., er at opkøbe virksomheder med en omsætning på ca. 200 til 600 mio. kr., gøre dem stærkere og sælge dem videre efter fire til syv år.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Danish Crown og Arla trækker

Odin Equity Partners har for øjeblikket investeringer i 12 forskellige virksomheder, men ifølge Jacob Bergenholtz har fonden en håndfuld selskaber i kikkerten. Og flere af disse er virksomheder inden for fødevarebranchen, fortæller han.

"Vi er ikke en specialiseret kapitalfond, så vi vil ikke kun investere i fødevaresektoren. Men vi leder efter virksomheder, der har en markedsposition og nogle kompetencer, som kan anvendes på nye markeder. Og der er fødevarer og leverandører til fødevareproducenter bare ret højt på listen," siger Jacob Bergenholtz, som ikke ønsker at sætte navn på, hvilke virksomheder fonden følger.

Det er ikke mindst den danske fødevaresektors gode renommé uden for landets grænser, som gør det attraktivt at opkøbe på området.

"I Danmark har vi kompetencerne og erfaringen. Og så er hele sektoren trukket af fyrtårne som Arla og Danish Crown, der har gode ry i udlandet. Det hjælper hele underskoven, hvor vi typisk investerer," siger Jacob Bergenholtz.

Ingen salgsplaner

I 2010 købte Odin Equity Partners 80 pct. af aktierne i den århusianske virksomhed System Frugt, der bl.a. producerer tørret frugt, nødder og chips. To år senere købte kapitalfonden sig desuden ind som storaktionær i krydderiselskabet SFK Food.

"Vores mål er at bygge virksomhederne større, stærkere og bedre, så vi med tiden kan sælge dem til en god pris," siger Jacob Bergenholtz.

Han fortæller, at Odin Equity pt. ikke har nogen planer om at sælge hverken SFK eller System Frugt, selvom fonden har ejet sidstnævnte i fire år, og selskabet derfor har bevæget sig ind i den typiske salgsperiode.

"System Frugt har udviklet sig fint, siden vi kom ind, og vokser både på top- og bundlinje. På nuværende tidspunkt har vi dog ingen planer om at sælge virksomheden, for vi har brug for mere tid til at vise eventuelle købere, at vi kan skabe yderligere værdi," siger Jacob Bergenholtz.

System Frugt havde en omsætning på 560 mio. kr. i regnskabsåret 2012/13, mens overskuddet lød på 14,8 mio. kr. SFK Food havde i samme periode en omsætning på 339 mio. kr. og et overskud på 7,3 mio. kr.

Daloon-ejer: "Det har været et ubehageligt år"

Fiskekoncern vil ansætte 100 på ny fabrik

Arcus flytter Gammel Dansk til Norge

Mere fra FødevareWatch

Spar styrker fokusset på egne mærker

Detailkædens egne private label-varer skal fylde mere i sortimentet, og der sættes derfor fut under udviklingen af nye sortimenttilføjelser på tværs af kategorier som frost, friske fødevarer og non-food. Ifølge mediet The Grocer sker det i et forsøg på at imødekomme forbrugernes efterspørgsel efter billigere varer i en tid med tårnhøj inflation. Hvilke konkrete produkter, der kommer ud af Spars øgede fokus på private label-mærkerne, melder historien intet om, men detailkæden meddeler, at man har planer om at skabe 90 nye produktlinjer i løbet af 2023 på tværs af alle tre kategorier. Kædedirektør, Louise Hoste, uddyber:”Taget leveomkostningskrisen i betragtning kommer Spars brandteam uden tvivl til at gennemgå alle kategorier for at sikre, at kunderne har passende muligheder for at nå deres budgetter, uanset om det er kunder, der stadig ønsker at forkæle sig med premium, eller kunder, der leder efter billigere varer.”Tilbudsjagten er nu også gået ind på Coops egne mærkerLeverandører om årsforhandlinger: ”Alle ender med at fire på indtjeningen”Danskerne flokkes om tilbud - analysehus peger nye tendenser ud

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier