Fiskekoncern vil ansætte 100 på ny fabrik

Optimismen blomstrer hos Hirtshals-virksomheden Brdr. Schlie Fiskeeksport, der netop har åbnet en ny fabrik og over de næste tre år vil ansætte 100 nye folk.
Foto: Carsten Bundgaard/Ritzau Scanpix
Foto: Carsten Bundgaard/Ritzau Scanpix

”Vi køber!,” råber en sælger og smider røret på uden at sige farvel. Han vender igen blikket mod de to store skærme, hvor fiskeauktionen kører videre på fuldt drøn.

Telefonerne i lokalet ringer i ét væk og skaber en øredøvende larm. I hjørnet sidder en sælger med en telefon ved hvert øre. I det ene er en heftig diskussion tydeligvis i gang. Uenigheden bliver lukket effektivt ned, og sælgeren koncentrerer sig i stedet om den anden linje. Den her handel skal i hus.

Hos Brdr. Schlie Fiskeeksport A/S i Hirtshals er handel med laks, torsk og rødspætter big business, og når bølgerne går rigtig højt på salgskontoret, minder det om scener fra Wall Street i New York.

”Der er knald på, og handlerne skal lukkes hurtigt. Ellers tjener vi ingen penge. Så når vi handler, er der ingen plads til fine fornemmelser,” siger direktør Kaj Schlie, som selv har plads midt imellem salgskontorets 22 øvrige ansatte.

Fra handel til produktion

50-årige Kaj Schlie stiftede i 1992 Brdr. Schlie Fiskeeksport sammen med sin storebror Jens, som i dag er selskabets økonomidirektør.

I en årrække var Brdr. Schlie et tradingselskab, som udelukkende beskæftigede sig med køb og salg af fisk, men for ti år siden besluttede brødrene at ændre kurs: en fabrik blev åbnet, og i dag producerer Brdr. Schlie selv.

”Det var svært for os at vokse som tradere. Derfor satsede vi benhårdt på, at produktion i høj kvalitet ville være fremtiden,” siger Kaj Schlie.

Kursændringen viste sig at være en god idé, for siden er medarbejderstaben mangedoblet til 120, ligesom selskabets omsætning er steget fra ca. 100 mio. kr. til ”over en halv milliard”, som Kaj Schlie formulerer det, uden at ville præcisere.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Den ferske fisk køber selskabet af lokale både, på fiskeauktioner og af norske opdrættere, den klargøres og pakkes på fabrikken i Hirtshals, og herefter leveres den til supermarkeder, grossister og restauranter hovedsageligt i Nordeuropa.

Men selskabet har også flere nichemarkeder, f.eks. eksport af luksuslaks til Australien, og i alt går ca. 60 ton fisk dagligt igennem Brdr. Schlies produktion.

”Brdr. Schlie udmærker sig, ligesom flere andre gode aktører i branchen, på kvalitet. De leverer kvalitet hver gang, og de har fleksibilitet i produktionen med både laks, sild, torsk og hvidfisk. Og så har de fundet nogle nicheområder, hvor de gør sig internationalt. De er aktive i markedet og ser mulighederne, og det er en stor styrke i den her branche,” siger Ole Linnet Juul, som er branchedirektør i DI Fødevarer.

Åbner ny fabrik

Men selvom Brdr. Schlie er vokset kraftigt de seneste ti år, har direktør Kaj Schlie på ingen måde tænkt sig at trække håndbremsen.

I et 50/50-partnerskab med den norske fiskegigant Leroy Seafood Group har Brdr. Schlie netop overtaget og renoveret en fabrik på 4500 kvm. i Hirthals, og planen er klar: Det første år skal der pakkes laks på fabrikken med en ny teknologi, såkaldt MAP-pakning, som giver den ferske fisk længere holdbarhed. De ekstra dage kan have stor betydning, når fisken skal sendes til en køledisk i udlandet.

I 2015 bliver torsk og rødspætter tilføjet produktionen, og fra 2016 skal der også laves sushi. Til formålet planlægger Brdr. Schlie over de næste tre år at ansætte 100 nye medarbejdere.

”Vi synes, historien er god, for det har jo været sådan, at arbejdspladserne i fiskerisektoren forsvinder fra Danmark. Her skaber vi en masse, og så i provinsen,” siger Kaj Schlie.

Nej tak til Polen

Hans vurdering bakkes op af Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi på Københavns Universitet, som i sin rapport ”Fiskeriets Økonomi 2013” konkluderer, at antallet af beskæftigede i sektoren siden 2002 er faldet med 40 pct.

Foto: Carsten Bundgaard
Foto: Carsten Bundgaard

Den trend er hjulpet på vej af, at flere store aktører som Royal Greenland og A. Espersen har flyttet store dele af sin produktion i Danmark til Østeuropa for at undgå de høje lønomkostninger, der gør livet surt for danske virksomheder.

”Det er måske forståeligt nok, og vi har da også kørt Polen tyndt de sidste fem-seks år for at se på forholdene. Men vi skal altså ikke være i Polen. Det er livet sgu for kort til,” siger Kaj Schlie.

Fem år til at nå milliarden

Siden Brdr. Schlie blev stiftet for mere end 20 år siden, har selskabet aldrig haft et år med underskud.

De seneste år har overskuddet før skat ligget mellem 5 og 10 mio. kr., og selvom 2013 bl.a. har budt på investeringer i den nye fabrik, forventer Kaj Schlie sig meget af det forestående årsregnskab.

”Jeg er ikke i tvivl om, at 2013 bliver et af vores bedste år nogensinde. Vi skal gerne nå over 10 mio. kr. i overskud,” siger han og afslører samtidig, at målsætningen for selskabet er at nå over 1 mia. kr. i omsætning inden for de næste fem år.

Men selvom håbene for fremtiden er lyse, er man hos Brdr. Schlie samtidig bevidste om, at fiskeribranchen er udfordret.

”Det er en branche, der har en høj omsætning og en lav indtjening. Og det står jo ikke højst på hitlisten hos en bank, så derfor er det svært at låne penge. Og på sigt bliver det også en udfordring at skaffe arbejdskraft. De unge mennesker vil læse it eller være læge, og derfor må vi tage folk op fra nær og fjern,” siger Kaj Schlie.

Han har i løbet af de seneste år ansat en hel del østeuropæere, men hos Schlie gør man en dyd ud af, at alle er på dansk overenskomst og får samme løn.

”Vi er fuldstændig ligeglade med, om de er blå eller gule. Det er deres kvalifikationer, de bliver ansat på,” siger Kaj Schlie.

Advarsler preller af: Fiskere vil lukke for Norge

Danske fiskere kan igen fiske i Norge

Håb om hundredvis af nye arbejdspladser i fiskeriet

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter