FødevareWatch

Paradis: "Vi skal tjene flere penge"

Iskæden Paradis har ekspanderet hidsigt i Danmark og til dels USA de seneste år, men uden for alvor at tjene penge. Det skal ændres nu, fortæller direktør Martin Andersen.

Foto: Jacob Ehrbahn

På Paradis’ direktørkontor hænger der et stort Danmarkskort med nåle i forskellige farver. De røde fortæller, hvor kæden har en butik, de gule hvor en ny er på vej, og de blå markerer, hvor Paradis-direktør Martin Andersen ønsker sig en butik.

De røde dækker allerede landets store byer, og sammen med de gule og blå repræsenterer de hele Danmark. Historien er nemlig, at Paradis siden stiftelsen i Aarhus i 2000 har ekspanderet kraftigt, men endnu har iskæden ikke vist sig som en rentabel forretning.

Nu skal det dog være slut med underskud, fortæller direktør Martin Andersen, som blev hentet til i foråret 2013.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

"Der er ingen tvivl om, at vi skal lave flere penge. Vi skal til at have plus på bunden nu. Det er et krav til mig fra bestyrelsen. Så enkelt er det," siger han til FødevareWatch, som møder ham i Paradis’ hovedkontor på Axelborg i København.

I Paradis' seneste regnskab, for 2012, lød overskuddet på beskedne 4000 kr., men siden 2008 har selskabet tabt godt 6 mio. kr.

Sindssyge afgifter

Paradis’ regnskab for 2013 bliver offentliggjort om få uger, og derfor kan Martin Andersen endnu ikke sige noget konkret om tallene.  

Han fortæller dog, at Paradis har haft et "okay år" på trods af massive udfordringer fra politisk hold.

"Vi er ramt af nogle sindssyge afgifter. Der er afgifter på alt; nødder, chokolade, is, sukker. Vi er nærmest ramt af alle de afgifter, som findes. Derfor kalder man Danmarks verdens vanskeligste ismarked. Kan man tjene penge her, kan man tjene penge overalt," siger han.

På trods af de vanskelige markedsvilkår har Paradis ekspanderet kraftigt i Danmark de seneste år, og i 2014 forventer selskabet at åbne ca. 14 nye butikker i Danmark. Det vil bringe kædens totale antal franchisebutikker op på ca. 60, fortæller direktøren.

Store planer i USA

Men det er ikke kun i Danmark, at Paradis har store planer.

I 2009 åbnede Paradis dørene til den første butik i Los Angeles i Californien, og siden er der åbnet endnu to butikker i byen. Og der er visse forskelle på store USA og lille Danmark, fortæller Martin Andersen.

"Amerikanerne spiser mere ude, og derfor bliver vi mere et produkt, man tager efter aftensmaden. I Danmark er det en aktiv handling at købe i vores butikker. Den slags skal vi lige vænne os til," siger han og tilføjer, at Paradis håber at åbne endnu tre butikker i Californien i 2014.

Ville det ikke være mere oplagt at åbne i Norge eller Sverige?

"Det kunne det sagtens have været. Men historien er blevet, at det er USA, og det handler om, at der var nogen, der for tre år siden spurgte, om de måtte. Vi kan sagtens gå videre i Europa, men vil gerne gøre Danmark færdig først," siger Martin Andersen, der har en fortid hos bl.a. Carlsberg og Coop.

Han tilføjer, at der ikke aktuelt er planer om ekspansion i andre lande end USA og Danmark.

Handler med hele verden

Iskæden vil i 2014 ikke kun have fokus på at åbne nye butikker. Det handler også om at tjene flere penge i de butikker, kæden allerede har.

"Vi skal have hævet indtjeningen ved at gøre nogle ting lidt anderledes. Vi har bl.a. introduceret frappé, cafe latte, børnebærer, webshop og flere andre ting," siger Martin Andersen.

Prøv FødevareWatchs abonnement gratis i 30 dage!

Men også hos Paradis' leverandører håber han, at der er penge at hente.

"Det er klart, at når man som os har nået en vis størrelse, må man forvente større rabatter. Det skal være med til at give en bedre bundlinje," siger han.

Hvem er jeres leverandører?

"Det er en verdenshandel. Vi køber nødder fra Italien, mælkeprodukter i Nordeuropa, frugt fra Sydeuropa og pistacienødder fra Mellemøsten. Der er ikke noget galt med at få varer fra Inco og Metro, men vi tror på en anden vej."

Men har I været gode nok til at fortælle den historie?

"Nej, der rammer du nok det, der gør lidt ondt på os. Vi har nok ikke været for gode til at fortælle vores historien om kvaliteten i vores produkt, og det skal vi blive bedre til. Derfor har vi også opgraderet på marketing," siger Martin Andersen.  

Direktøren ejer selv en del af Paradis, der har kapitalfonden Executive Capital som storaktionær.

Hansens Flødeis: "Isafgiften gør grin med branchen"

LA: Grotesk afgift på kold sodavand

Tidligere bankboss stopper hos Mejerigaarden

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier