FødevareWatch

Flere fisk, men færre penge til fiskerne i 2014

Fiskerne, der årligt haler fisk i land for milliarder, når i 2014 næppe samme omsætning som i 2013.

Foto: Kim Nielsen

De danske fiskere landede i 2014 flere fisk end året før – men det var til lavere priser.

Det skriver fiskeritidende.dk på basis af foreløbige tal fra NaturErhvervstyrelsens afregningsregister

I 2014 blev der fanget 747 tusinde tons mod 663 tusinde tons i 2013, men den samlede bruttoomsætning kommer formentlig til at ligge i underkanten af de tre mia. kr., som bruttoomsætningen lå på i 2013.

”Konsumfiskerne måtte i 2014 se priserne gå fra det slemme til det endnu værre. I 2013 var den gennemsnitlige kilopris i konsumfiskeriet 7,70 kroner. I 2014 har den været 7,57 kroner,” skriver Fiskeritidende.

Til trods for, at fiskerne kan se tilbage på et år med prisfald, er der dog også gode nyheder for 2015.

Tidlig enighed om Nordsøen og Skagerak

Stik imod forhandlingerne i 2013 lykkedes det allerede i december 2014 EU og Norge at blive enige om kvoterne på de fælles bestande, det vil primært sige i Nordsøen og Skagerrak. Det betyder, at de danske fiskere allerede fra 1. januar 2015 har kunnet fiske i norsk farvand.

Fiskeribranchen og fiskeindustrien havde frygtet, at forhandlingerne skulle udvikle sig som forhandlingerne om kvoterne for 2014. Her trak det nemlig så meget ud, at man først den 12. marts 2014 blev enige om en aftale. Forsinkelsen blev dengang i Fiskeritidende anslået til at koste de danske fiskere langt over 100 mio. kr., og også den danske fiskeindustri, der måtte sende folk hjem, anslog tab i den størrelsesorden.

Aftale mellem EU og Norge baner vej for dansk fiskeri

Fiskere: Positive tendenser i nye EU-kvoter for 2015

Flere fisk til danske fiskere i 2015

Fisker-frustration: Kender ikke nye regler

Bornholmsk vækstplan satser på gourmet og fisk

Mere fra FødevareWatch

Royal Greenland vil sprede nettet mere ud globalt

Den grønlandske fiskekæmpe skal have flere og tykkere tråde ud til de store globale markeder. Efter et barskt 2020 med nedgang i omsætningen på knap en halv mia. kr. og underskud skal salgskanalerne være stærkere, lyder det fra topchef Mikael Thinghuus.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier