Unilever vil kæmpe imod mere plastik end fisk i verdenshavene

I 2025 skal al plastikemballage, som fødevarekoncernen Unilever bruger, være genanvendelig.
Foto: Annelene Petersen/Jyllands-Posten
Foto: Annelene Petersen/Jyllands-Posten

Der bruges massive mængder emballage i føde- og drikkevaresektoren. Næsten alt uden undtagelse, som sælges i detailhandlen, foodservice-sektoren og engrosledet, er pakket ind i en eller anden form emballage. Ikke overraskende giver det store udfordringer for miljøet.

Det har fået den store fødevarekoncern Unilever, som selv bruger enorme mængder plastik og andet emballage, til at forpligte sig til kun at bruge genanvendelig plastik emballage inden 2025.

Det skriver Unilever i en pressemeddelelse, hvori selskabet henviser til, at det er estimeret, at der inden 2050 vil være mere plastik end fisk i verdenshavene. Det skyldes blandt andet, at kun 14 pct. af alt den plastik, der bruges globalt, i dag finder vej til genbrugsstationer.

Alt i alt forpligter Unilever sig til følgende tre punkter:

  1. Sikre at alt plastik emballage er designet til at kunne genanvendes inden 2025
  2. Fornyer sit medlemskab af Ellen MacArthur Foundation med yderligere tre år og støtte initiativet New Plastics Economy.
  3. Investere i en at finde en ny form for genanvendelig flerlagsposer, samt dele den opfindelse med resten af industrie.

Unilever vil med på vegetartrend

Unilever kigger efter opkøb i USA

Tesco slutter strid og accepterer Unilevers dyrere priser

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også