Kravene til statens omdiskuterede dyrevelfærdsmærke blev offentliggjort, alt imens Coop lancerede deres egen version af mærket. Detailkoncernen har kritiseret statens mærke ad flere omgange og benyttede også denne lejlighed til at råbe højt. Fødevarestyrelsen meldte efterfølgende ud, at Coop ikke ville udvise fleksibilitet under møderne mellem de forskellige aktører.
Ølgigantens Q1-regnskab blev offentliggjort midt på ugen, og det gav andledning til at kigge nærmere på de asiatiske markeder. Med otte lukkede bryggerier og 950 færre varenumre er der problemer i Kina, mens salgsvolumen i Indien er steget med 30 pct.
Regnskabssæsonen er for alvor i gang, og den andledning har FødevareWatch snakket med en lang række virksomheder om deres forretning, finanser og fremtidsplaner.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.