FødevareWatch

Carlsbergs første kvartal bliver reddet af stærk start i øst

Carlsberg sælger mindre, viser et kvartalsregnskab, hvor bryggerigiganten til gengæld er gået 20 pct. frem i Rusland.

Foto: Imaginechina via AP

Carlsberg er på trods af valutamodvind kommet ud af sit første kvartal med skindet på næsen og leverer en samlet organisk vækst i nettoomsætningen, fremgår det af onsdagens periodemeddelelse for årets første tre måneder

I første kvartal har det Valby-baserede bryggeri leveret en organisk vækst i nettoomsætningen på 2 pct., som følge af et pris/mix forhold på 4 pct., der mere end opvejede et organisk fald i de samlede volumener på 2 pct.

Rapporteret nettoomsætning udgjorde 13,0 mia. kr., svarende til et fald på 3 pct. på grund af den negative valutaeffekt på minus 5 pct.

Carlsberg forventer i 2016 en fortsat organisk vækst i resultat af primær drift på et lavt etcifret procenttal.

Fremgang i Rusland

Samtidig gik Carlsbergs omsætning i Rusland frem med 20 pct. i første kvartal. Det sker efter en hård periode, skriver Carlsberg i en opdatering for første kvartal. Den samlede nettoomsætning i Østeuropa landede på 1698 mio. kr. mod 1735 mio. kr. i samme kvartal året før.

"Trods styrkelsen af de betydelige østeuropæiske valutaer i første kvartal har nogle asiatiske og vesteuropæiske valutaer udviklet sig i negativ retning," skriver Carlsberg i regnskabet.

Foruden Rusland opnåede Carlsberg også fremgang i Ukraine og Kasakhstan.

Tilfreds topchef

Koncernchefen for Carlsberg, Cees 't Hart, siger i en periodemeddelelse, som Carlsberg har sendt ud for første kvartal, at han er tilfreds med årets begyndelse.

"Ved hjælp af vores nye value management-tilgang er vi på vej til at skabe en bedre balance mellem markedsandel, bruttomargin og indtjening. Vi fastholder vores helårsforventning til organisk vækst i resultat af primær drift," forklarer Cees 't Hart.

Han påpeger samtidig, at bryggeriet er godt på vej med implementeringen sin nye strategi, Sail ’22, der blev offentliggjort 16. marts.

"Vi fortsatte implementeringen af tiltag under Funding the Journey og arbejder målrettet mod rettidig og fuld realisering af de forventede nettofordele," siger Cees 't Hart.

Carlsberg erstattes som ølpartner i Premier League

 

Carlsberg fjerner 500 varenumre i Kina

Carlsberg-optakt: Talløst kvartal ventes at vise fremgang

Carlsberg indleder partnerskab med kendt dansk whisky-hus

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier