Energien har forladt Cults bundlinje

Cult har ved det seneste regnskab halveret sin bundlinje. Selvom forventningerne langt fra blev indfriet ved regnskabsåret 2015, har direktøren for energidrikkene store forventninger til fremtidens vækst.
Mellem to af de såkaldte Cultpiger sidder grundlægger, Brian Sørensen. | Foto: Cult/PR
Mellem to af de såkaldte Cultpiger sidder grundlægger, Brian Sørensen. | Foto: Cult/PR

Cult er kommet ud af 2015 med en halveret bundlinje, men høje ambitioner for fremtidens omsætning.

Når 2014 og 2015 sammenlignes, er bruttofortjenesten forbedret med små to mio. kr., og ender i 2015 på 24,5 mio. kr. Det samme kan dog ikke siges om årets resultat, som er næsten halveret fra 1,5 mio. kr. til lidt over 870.000 kr. i 2015.

Henrik Overgaard overtog sidste år i august direktørstolen i Cult og ifølge ham skyldes det halverede resultat, at Cult forbereder sig på de kommende fem års strategi.

"Vi er i gang med at gøre klar til vores nye strategi, så der har været nogle øgede omkostninger til at trimme virksomheden i forhold til strategien. Derudover har der været nogle kanalforskydninger i forhold til, hvor vi sælger vores varer," siger han til FødevareWatch.

Ledelsesberetningen afslører, at direktionen forventede et resultat på niveau med det i 2013, hvor årsresultatet lå på lidt mere end 6,6 mio. kr.

Selvom forventningerne til dette års resultat ikke blev indfriet, er direktionens forventninger for de kommende år høje.

"Vores strategi strækker sig over de næste fem år og fokus er stadig eksport. Vi vil gerne være en international drikkevarevirksomhed, og det er det, vi er i gang med at geare virksomheden til. Samtidig skal vi også sikre, at vi har de rigtige strukturprocesser og skalerbarhed, som der skal være på plads for at lykkes på eksportmarkederne," siger Henrik Overgaard.

Fremtid i vækst

For at imødekomme den vækst, som Cult forventer vil komme fra de udenlandske markeder, har virksomheden ansat flere medarbejdere. Mere præcist har virksomheden brugt 2,6 mio. kr. mere på lønningerne i 2015 end i 2014. Posten med personaleomkostninger ender derfor på 21,8 mio. kr. sidste år.

"Det er igen et spørgsmål om at få styr på skalerbarheden samt struktur og processerne i virksomheden, i forhold til at kunne absorbere den omsætningsstigning som vil komme, når man går ud på nogle markeder som er væsentlig større, end de markeder man kommer fra," siger den adm. direktør.

Cult oplever også lige nu, at omsætningen falder i Horeca-segmentet, altså hotel-, restaurations- og cateringbranchen, men stiger i detailhandlen, blandt andet discountsupermarkeder som Netto, Fakta og Rema 1000.

"De unge mennesker går i højere grad op i træning og sundhed, end de har gjort tidligere. Vi kan mærke, at folk går mindre i byen og så er der mange nye drinkstrends på barerne, som selvfølgelig også er med til at skubbe til markedet. Vi har alle fået mere konkurrence ude i nattelivet," siger Henrik Overgaard.

Cult skal drikkes i fitnesscentret

Og netop fordi træning og sundhed er blevet så populært blandt danskerne, lancerede Cult tilbage i marts to nye produkter målrettet træningsglade mennesker: Isotonic- og Proteindrikken skal ifølge Cult nydes under og efter træning.

"Vi har været meget kendt for at være i nattelivet, men vi skal nu gøre kunderne opmærksomme på, at vores produkter også kan drikkes uden for byturene. Det er en forlængelse af den approach vi har haft, siden vi investerede vores markedsføringskroner i sport, her hovedsageligt cykelsport – vi ønsker at signalerer noget mere sportslighed med de nye produkter," siger Henrik Overgaard.

Virksomheden er i dialog med flere fitnesskæder, for at få drikkene direkte ud til kunderne.

Cults drikkevareportefølje tæller nu otte forskellige varianter, hvor de mest kendte er energidrikken Raw Energy, og de alkoholiske læskedrikke Mokaï og Shaker.

Henrik Overgaard fortæller, at de bedst sælgende produkter er Cults energidrik og cideren Mokaï. Det er samtidig de drikke, der allerede nu eksporteres til 30 lande rundt omkring i verden, og som i højere grad også skal sendes til primært Norden og Sydafrika i den nærmeste fremtid.

Cult-direktør får skattesmæk på 9,5 mio

Tysk sponsor: Cult leder efter smuthuller

Cult trækker sig som sponsor for cykelhold

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter