FødevareWatch

Kvickly leverede kæmpe 2015-overskud

53 års underskud er blevet til overskud. Detailkæden Kvickly fortsætter med at buldre derudaf i 2015. "En af de største turn-around's i dansk detailhandel," lyder det fra direktøren, der forventer at fordoble indtjeningen i de kommende år.

Under overskriften "smag forskellen," er det lykkedes Kvickly at vende 53 års underskud til overskud. Kæden har forbedret bundlinjen med mere end 100 mio. kr. på halvandet år. Til stor glæde hos kædedirektør Søren Steffensen, som har fået blod på tanden efter mere guld.

"Vi er kun i starten af rejsen til igen at blive en betydelig spiller," lyder det fra den målrettede direktør til FødevareWatch, som har fået adgang til en række af selskabets nøgletal.

Fra 2013 til 2014 steg omsætning med 1,1 pct., og fra 2014 til 2015 steg den med 2,5 pct., mens bruttoavancen er hævet med mere end 2 procentpoint fra 2013 til 2015.

Søren Steffensen understreger, at ambitionen er, at væksten i omsætningen skal fortsætte med at stige i 2016 og frem:

"Kvickly kommer ikke til at levere underskud mere. Det kan jeg love dig. Vi har også en plan om, at vi skal fordoble vores overskud i de kommende år."

"Største turn-around nogensinde"

Det har ikke været muligt at få de eksakte tal for hele top- og bundlinjen, da Coop ikke offentliggør driftsresultater for de enkelte kæder, men Kvickly-direktøren siger, at der er tale om en hidtil uset detailsucces:

"Det er en af dansk detailhandels største turn-arounds nogensinde. Det er en kæde, der har tabt milliarder over årene, og lige pludselig begynder vi at tjene penge uden, at vi har lukket en masse butikker eller lavet massefyringer. Vi har gjort det ved at fokusere på nogle få kerneområder og sat vores medarbejdere rigtigt i spil. Det er jo en drømmehistorie," siger Søren Steffensen.

Han satte sig for bordenden i den traditionsrige kæde i 2014. Opgaven var klar: 53 års underskud skulle vendes til krudtsort overskud. Det lykkedes for første gang i kædens historie i 2014, og den udvikling fortsatte sidste år.

Kvickly-direktøren har tidligere fortalt til Fødevarewatch, hvordan en mere direkte ledelsesstil og mere ansvarsuddeling til de enkelte varehuse under klare fælles retningslinjer har været en afgørende del af udviklingen.

"Når vi sætter os et mål i Kvickly, er det ikke godt nok, at vi ikke leverer det. Jeg har fuldstændig klart kommunikeret den retning, vi skal og, hvordan vi skal nå derhen. Den evne til at sætte sig et mål og gå benhårdt efter det, har jeg inde fra militæret," siger Søren Steffensen videre.

"Jeg lærte også, at du ikke skal gøre tingene selv. Du kan være med til at impower regionschefer, varehuschefer og medarbejdere til selv at tage beslutninger," siger han.

Hemmeligt våben i bruttoavancen

Kvickly Coop er specielt lykkedes med at forbedre bruttoavancen ved at løfte salget af dets produkter fra egenproduktion i bagerierne og slagterne, samt fokusere på kvaliteten i nonfood.

"Detailbranchen er så indspist af det såkaldt gode købmandskab. Jeg synes ikke, det er godt købmandskab at tabe penge i 53 år," siger han og fortsætter:

"Det er sket, fordi den eneste knap, man trykker på, er prisen. Mange af mine kollegaer har beskrevet konkurrencen som en krig, og når man er en såret kriger, som Kvickly må siges at have været, så skal man finde en ny måde at vinde slaget."

Søren Steffensen gik derfor i gang med et stort analysearbejde for at diagnosticere kædens akilleshæl og finde en ny vej frem.

"Kan vi hæve vores bruttoavance, kan vi med vores omsætning (9,3 mia. kr. i 2015) virkelig ændre noget," fortæller han og forklarer hvordan:

"Vi skal mere i spil på vore egne produktionsområder som bageri og slagter. Vi en meget større indtjening der, end hvis vi køber noget gennem en mellemhandler," siger Søren Steffensen.

Kvickly-chef: Kulturforandring ses i tallene

Kvickly lander første overskud nogensinde

Coop: Ny direktion skal øge fokus på fødevarer

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier