Væksten er stille og roligt smeltet i den globale chokoladeindustri i løbet af de seneste år, men en af verdens største producenter tror på, at der er bedre tider forude.
Det skriver Wall Street Journal.
Den schweiziske storleverandør Barry Callebaut, der leverer kakao og chokolade til både restauranter og en række konfekture- og isselskaber som Hershey, Mondelez og Unilever, mener ifølge sin topchef Antoine de Saint-Afrrique, at der er moderat vækst på menuen på den lange bane.
”De langsigtede udsigter for konfekturemarkedet er vækst på 1,8 pct., og vi forudser en generel stabilisering af markedet. Det interessante er, at nedgangen på nogle områder bliver mindre eller endda bliver vendt,” siger den adm. direktør til Wall Street Journal.
Barry Callebaut har ellers netop aflagt et halvårsregnskab som viste en nedgang i nettoresultatet på 19 pct. til 108 mio. franc og et fald i omsætningen på 5,6 pct. til 3,42 mia. franc.
Men selvom omsætningen faldt i værdi, så registrerede selskabet en fremgang på 4,5 pct. i salgsvolumener, hvilket står i kontrast til en nedgang på 2,6 pct. i det globale konfekturemarked, skriver avisen med henvisning til markedsanalysefirmaet Nielsen.
”I det globale konfekturemarked er volumenerne stadig negative, men værdien stiger. For seks måneder siden var vi på minus 5 pct., så tendensen forbedres en smule,” siger Antoine de Saint-Afrrique.
Ny chokoladepille på vej
Schweizere udvikler chokolade, der ikke smelter i hånden
Schweizisk chokoladefabrik er øverst på børsernes menu
Verden kan løbe tør for chokolade